Brobizz og mc

Her er et par tips om, hvordan man på mc lettest passerer de to betalingsbroer Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

Det har vist sig, at der er en del problemer, når mc’er skal passere en af de to betalingsbroer – Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Emnet har tidligere været omtalt i Touring Nyt (3/02 s. 75 og 2/10 s. 30), men efter at have set betalingsbroerne efter i kortene er de faktisk ikke så svære at passere på en motorcykel.

Betalingsanlæggene ved Storebæltsbroen og Øresundsbroen er begge indrettet med grønne, blå og gule baner.
 
 
Storebælt A/S anviser motorcyklister til ikke at benytte de grønne baner, der normalt er for brobizz-kunder med sikker hård overdækning. Har man en brobizz og kører på motorcykel, skal man bruge de blå Kort-baner. Men motorcykler må selvfølgelig også gerne anvende de gule betalings-baner, hvis man betaler med kontant, og her vil køretøjet blive opmålt til den rigtige pris.


Ifølge Øresundsbro Konsortiet bør motorcyklister generelt også benytte de blå baner over Øresundsbroen, hvad enten der er tale om kreditkort eller brobizz. 
Konklusionen er, at motorcyklister, hvad enten der er tale om Storebæltsbroen eller Øresundsbroen, som hovedregel skal gøre brug af de BLÅ baner. De grønne baner, som ellers er for brobizz-kunder, må motorcyklister IKKE benytte. Storebæltsbroen har iøvrigt opgraderet anlægget, så Brobizz'en nu kan åbne bommen i samtlige baner - og ikke kun i de grønne baner.
 
 
Betalingsanlægget ved Øresundsbroen er ligesom ved Storebæltsbroen indrettet med grønne (BroBizz til biler), blå (kreditkort og Brobizz for motorcyklister) og gule (med betjening) baner. 
 
Hvorfor er det anderledes for motorcyklister?
Efter kontakt til begge bro-selskaber var svarene ret ens. Årsagerne er systemets registrering af køretøjer og motorcyklisternes sikkerhed.

På Storebæltsbroen er Kort-banerne nu optimeret til at kunne afvikle trafik af motorcykler med brobizz.

På Øresundsbroen er systemet baseret på længden af køretøjet, og alle køretøjer under 6 meter betragtes som en gruppe. Systemet kan altså ikke skelne mellem eksempelvis personbiler og motorcykler, og det er den overvejende grund til, hvorfor motorcyklister skal anvende de bemandede baner ved betalingsanlægget, da risikoen for fejlklassificering ellers er for stor.

Øresundsbroen har overvejet nogle muligheder. Enten at lade motorcyklister betale samme pris som personbiler eller ændre betalingsanlæggets klassifikationssystem. Men en højere pris for motorcyklister anser Øresundsbroen som urimelig, og da motorcyklister blot udgør omkring 0,5 % af køretøjerne på Øresundsbroen, vil det være en alt for høj investering at ændre klassifikationssystemet.

Et andet alternativ ville være at programmere brobizzen kun til motorcykelbrug. Men ifølge Øresundsbroen er en motorcykel ikke nogen god placering for en brobizz set ud fra et aflæsningsperspektiv. Samtidig mener Øresundsbroen ikke, at brobizzen kan sidde ordentligt fast eller for den sags skyld beskyttes mod vejr og vind, hvilket forøger risikoen for, at bommen enten ikke går op eller går for hurtig ned med risiko for at ramme motorcyklisten. At motorcyklisten blot holder brobizzen i hånden, vil Øresundsbroen ikke være med til, da de mener, det er forbundet med alt for stor fare.
 
 
Bestiller man en BroBizz Fritid til Storebæltsbroen modtager man en brobizz og en taske.


Bestiller man et BroPas til Øresundsbroen, modtager man både en brobizz og et BroKort, som kan bruges i samme stil som et kreditkort.
 
Hvorfor ikke en bane kun for motorcyklister eller gratis passage?
Touring Nyt opfordrede bro-selskaberne til at oprette en bane specielt for motorcyklister. En fordel for begge parter, da man dermed ville slippe for den lidt længere ventetid, der normalt går med at få en motorcyklist igennem betalingsanlægget.

Storebæltsbroen har ikke en bane udelukkende til motorcyklister, da antallet af passager er for lille. Øresundsbroens reaktion var den samme, da det vil tage for meget af betalingsanlægs-kapaciteten set i forhold til den lave passageprocentdel af motorcyklister på blot 0,5 %.

Et andet forslag fra Touring Nyt var at lade motorcyklister passere broerne gratis som eksempelvis i England. Men for begge parter lader det til at være et politisk spørgsmål, da afbetalingen af broerne er baseret på brugerbetaling. Fritages en bestemt gruppe køretøjer, vil det medføre højere priser for de øvrige trafikanter, og priserne er i forvejen differentieret efter belastningsgrad, kontraktforholdet og passagevolumen.

Udsigterne til – som motorcyklist – at kunne ”suse” igennem broernes betalingsanlæg er altså ikke gode. Kort og godt kan man som motorcyklist ikke undgå at skulle stoppe op ved broernes betalingsanlæg – brobizz eller ej.
 
Godt at vide
Med et BroPas fra Øresundsbroen kan man automatisk bruge den udleverede brobizz som betalingsmiddel ved passage af Storebæltsbroen. Dog fungerer Øresundsbroens BroKort ikke til passage af Storebæltsbroen. Det er altså udelukkende brobizz’en fra Øresundsbroen, der kan benyttes over Storebæltsbroen.

Har man allerede en BroBizz Fritid fra Storebæltsbroen og helst vil nøjes med én brobizz, skal man gøre opmærksom på ønsket ved bestilling af BroPas til Øresundsbroen.

Desuden gør EasyGo det lettere at være motorcyklist i Skandinavien, da man med Storebæltsbroens BroBizz Fritid også kan betale for færgebilletter og bompenge i både Sverige, Norge* og Danmark. Også parkering i Københavns Lufthavn kan klares med brobizzen. Se liste over betalingssteder på www.easygo.com. Har man en BroBizz Fritid, vil man desuden i de kommende år kunne bruge sin BroBizz som betaling på en lang række betalingsveje i Europa, da EU er ved at etablere et system.
 
* I Norge kræves der ingen betaling for motorcykler ved passage af bomanlæg. Se www.autopass.no for yderligere oplysninger.
 
Mere end én mc
Kommer man flere mc’er sammen, bør man holde på linje efter hinanden for at lette registreringen af køretøjet. Den hurtigste måde at passere betalingsanlægget på er enten at have kontanter, kreditkort eller brobizz klar ved hånden.

Priser
Storebæltsbroens priser og rabat- og andre BroBizz-produkter kan ses på www.storebaelt.dk.
Øresundsbroens priser og rabat- og andre BroBizz-produkter kan ses på www.oresundsbron.com.
 
Betalt for meget?
Er du blevet opkrævet en forkert pris for at køre over en af de to betalingsbroer, kan du kontakte selskabernes kundeservice – Storebælt tlf. 7015 1015 og Øresundsbroen tlf. 7023 9060.

Fakta


Øresundsbroen er 7,8 km lang med betaling på den svenske side. Broen er motorvej, men variabel skiltning kan indikere lavere hastighed.
 

 
Storebæltsbroen strækker sig helt fra Knudshoved til Halsskov. Motorvejsforbindelsen består af 2 broer – Østbroen og Vestbroen. Østbroen er en hængebro på 6,8 km, og Vestbroen er en lavbro på 6,6 km. Strækningen over Sprogø er cirka 2,5 km lang.