Mc-anhænger

FEMA har samlet op på reglerne i de europæiske lande

 

 

 

Kørsel med anhænger efter motorcykler i Europa er ikke så ligetil, som man skulle tro. Europa-
kommissionen har ikke helt tænkt trailer- og anhængertanken til ende under udviklingen af det nye
kørekort-direktiv og har så at sige glemt (i modsætning til reglerne for biler), at motorcykler også kan
køre med anhænger. Det betyder, at hvert land kan lave sine egne regler! 

 

FEMA har indsamlet så mange oplysninger som muligt om reglerne i de europæiske lande, og
beder samtidig folk, som har supplerende oplysninger om at sende dem I en mail til info@fema-online.eu.

 

Vi videregiver her skemaet oversat til dansk:

Land Tilladt Max. Hastighed Max. vægt Max. bredde andet ** Reference
 
Østrig*

Ja

100 km/t

  80 cm   ANWB
Belgien

Ja

120 km/t

  1 meter ved solo motorcykel, Ved motorcykel med sidevogn må anhængeren ikke være bredere en selve køretøjet Ved kørsel med anhænger bag motorcykel med sidevogn skal sidevognen have en bremse. Anhængeren skal have to røde reflekser. Ingen passagerer er tilladt i anhængeren MAG B, Federale Overheid-
dienst Mobiliteit en Vervoer
Tjekkiet

Ja

80 km/t

      UAMK
Denmark

Ja

80 km/t

150 kg

(200 kg fra januar 2017)

Længde: 2.5 meter, bredde: 1 meter (1,3 m fra januar 2017) Ingen passagerer er tilladt i anhængeren, som skal være indregistreret (med nummerplade) DMC, MCTC, Færdselsstyre-sen, Danish Road Safety Agency
Estland

Ikke regelsat

Ikke regelsat Ikke regelsat Ikke regelsat   Examination Department Estonian Road Administration
Finland Ja, med A kørekort Uden affjedring: 60 km/t, med affjedring: 80 km/t Totalvægt maksimalt det halve af det trækkende køretøjs vægt. 1.5 meter eller ikke bredere end det trækkende køretøj. Ingen passagerer er tilladt i anhængeren, max. en aksel. Finnish Transport Safety Agency (Trafi), Unit Driving Licences and Permits
Frankrig*

Ja

130 km/t

Totalvægt maksimalt det halve af det trækkende køretøjs vægt.     Div.
Tyskland

Ja

60 km/t

Totalvægt< 750 kg

1 meter

Max hastighed på motorveje er 60 km/t. Der er ingen mulighed for tilladelse til højere hastigheder. Federal Ministry of Transport and digital Infrastructure
Grækenland Nej, men tilladt for turister

80 km/t

    Der forefindes ingen regler i den national lovgivning om kørsel med anhænger bag   motorcykler. Ministry of Infrastructure, Transport & Networks
DG of Road Safety
Directorate of Road Traffic & Safety
Ungarn Ja, på L3, L4, L5 køretøjer, med A-kørekort Samme regler som for biler med anhænger

80 kg

  Stabilitet må ikke blive påvirket. Kun et-hjulede anhængere er tilladt. Ingen anhængere er tilladt bag motorcykel med sidevogn. General Police Directorate Road Safety Service & Central Office for Administrative and Electronic Public Services
Irland

Ja

80 km/t

Totalvægt < 150 kg

1 meter

Ikke regelsat under regler for. Der forefindes kun regler for motorcykel-anhængere i ”Road Traffic Regulations 2003” for motorcykler over 125cm3 Road Safety Authority, MAG IE
Italien*

Ja

80 km/t

Totalvægt maksimalt det halve af det trækkende køretøjs vægt.     Div.
Letland

Ja

90 km/t

Ikke oplyst Ikke oplyst Der må kun køres med specielt designede (fremstillede) anhængere til motorcykler. Road Traffic Safety Directorate
Litaun

Nej

ANWB
Luxemborg*

Ja

90 km/t

       
Malta

Ja

Government
Holland

Ja

90 km/t

750 kg

2 meter

Ingen passagerer er tilladt i anhængeren.  
Norge

Ja

80 km/t

      NMCU
Polen

Ja

Motorvej  80 km/t, hovedvej 70-80 km/t, by 50 km/t     Obligatoriske nærlys i dagtimerne. Berusede passagerer må ikke benytte bagsæde eller anhænger, men er tilladt i sidevogn. Div.
Portugal

Ja

Motorvej  80-100 km/t, landevej 70 km/t, By  50 km/t     Obligatoriske nærlys i dagtimerne, Det er ikke altid tilladt at overhale med motorcykel   selvom det er tilladt for biler. Div.
Rumænien

Ja

A1: 90 km/t på motorvej, 80 km/t på nationale europæiske veje, 70 km/t på andre veje, A2, A: 130 km/t på motorvej, 100 km/t på nationale europæiske veje, 90 km/h on på øvrige veje

750 kg

  Kun én-akslede og indregistrerede anhængere med gyldig forsikring og i tilstrækkelig teknisk stand; den maksimale hastighed med anhænger er 10 km /t under den maksimale hastighed for motorcykler uden anhængere. Ministry of Home Affairs, Driving licensing and vehicles registration directorate
Slovakiet

Nej

Police Force Presidium Slovak Republic
Slovenien

Ja

Motorvej : 100 km/t, øvrige veje: 90 km/t, ved vejarbejde: 50 km/t.     Samme regler som for O1 anhængere monteret bag biler. Ministry of Infrastructure
Spanien

Ja

108 km/t (120 km/t -10%) Totalvægt maksimalt det halve af det trækkende køretøjs vægt.   Kørsel med anhænger bag motorcykler er kun tilladt i dagtimerne og hvis der er klart sigte Div.
Sverige

Ja

80 km/t

Totalvægt maksimalt det same som det trækkende køretøgs tørvægt. 1.25 meter, 2 meter motorcyklen har 3-4 hjul. Anhængeren behøver ikke at være indregistreret, men skal have godkendte dæk, et ID-nummer, indikatorer, refleksanordninger, bremselygter og lys på bagsiden. SMC, Sektion regelinfo-
mation Transpor-tyrelsen
Schweiz *

Ja

60 km/t

80kg

1 meter

Passagerer er ikke tilladt i anhængeren, separat vignet til trailer ved motorvejskørsel. Div.
England Ja, med A-kørekort

96 km/t

Totalvægt maksimalt 150 kg eller <2/3 af det trækkende køretøjs fuldtankede vægt. (Motorcykel+
brændstof+olie)

1 meter

Motorcykler over 125cc BMF

 

* Ikke bekræftet af en FEMA medlemsorganisation. 

** Tekniske krav til størrelse og vægt varierer: bredde varierer fra 0,8 til 2,5 meter, også
længden er forskellig. Motorcykel-anhængere er ikke en del af EU-typegodkendelsen, ikke s
es som O1 trailere, fordi O-kategori trailere skal fastgøres til køretøjer med mindst fire hjul.
 
FEMA har undersøgt oplysningerne grundigt, men kan ikke drages til ansvar for oplysningernes
korrekthed. Det betyder kort fortalt, at man selv er nødt til at kontrollere de enkelte landes regler
inden man tager på tur med trailer eller anhænger bag på motorcyklen.