Motorcykler for 18-årige

Touring Nyt giver 18-årige mc-kørekort-indehavere overblikket over mulighederne for mc-kørsel.

 


Groft sagt kan man betragte en 125 kubik motorcykel som en stor knallert, og det er måske derfor, at unge i vores omkringliggende lande må føre en 125 cm³ maskine som 16-årige.

Motoreffekten på markedets 125’ere svinger fra 8 op til de maksimalt tilladte 15 hk for indehavere af A1-kørekort, og det efterlader ikke de store kræfter til overhalinger på landeveje. Er der modvind, eller medbringer man en passager, er overhalinger nærmest en umulighed. De fleste 125’ere egner sig derfor heller ikke til motorvejskørsel – med mindre vindforholdene er de rette – da man ofte risikerer at komme i klemme mellem lastbiler og andre langsomme køretøjer, eller bogstavelig talt kommer til at fungere som ”trafikprop”.

Den overvejende del af de større motorcykler er i dag udstyret med sikre blokeringsfri bremser, men som den eneste på det danske marked er det blot KTM 125 Duke, der fås med ABS. Dog er det inden for EU besluttet, at alle nye motorcykler over 125 kubik fra år 2016 skal være udstyrede med ABS-bremser eller kombi-bremsesystem.



Der spares ofte på ”ordentlige” dæk i denne klasse, og især uden ABS-bremser kan det give et negativt udfald på våde veje. Man bør derfor overveje at udskifte dækkene til mere anerkendte mærker. Der er dog flere mc-producenter, som er begyndt at anvende dæk fra mærker som Continental, Dunlop og Michelin.
 
Priserne på markedets 125 kubik motorcykler svinger fra omkring 8.000 kr til hen imod det 10-dobbelte, og der er noget for enhver smag. Forsikringsmæssigt er priserne nogenlunde spiselige (se boks), såfremt man altså kan affinde sig med en ansvarsforsikring.

Som oftest køber man en 125’er for at få dækket et transportbehov, men at køre 125’er kan samtidig være en god måde at lære at køre motorcykel på. Maskinen har aldrig så mange kræfter, at man bliver bange, og i bytrafik er fremkommeligheden stor. En 125’er går ofte langt på literen, og generelt kan det være ret sjovt at prøve sin kunnen af på en lille motorcykel.
 
Byfræseren
Den kompakte Honda MSX 125 er rigtig lille byfræser. Selv i bykernens mindste gader og stræder kommer den utrolig hurtig og let frem, og på trods af dens beskedne 10 hk lægger den op til underholdning på et hjul – både for- og baghjul – i bedste skaterstil.


 
Honda MSX 125
Data: Luftkølet 1-cyl. motor, 9,8 hk, 102 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 95 km/t, 0-100 km/t uopnåelig, 33,9 km/l.
Pris: 31.997 kr.
Forsikringspræmie: 2.067 / 7.102 kr.
Touring Nyt: Præsentation 1/13, prøvekørsel 1/14.
 
Dens ekstreme styrevillighed gør den sjov på små og kringlede veje, men den tenderer til at blive nervøs ved speedometerets maksimale 100 km/t, når vejen retter sig ud til lange, lige strækninger. Her bliver MSX 125 hurtigt en lidt halvkedelig mc, der blot magter 80 km/t, når landskabet buler lidt med bakker. På trods af manglende ABS er doseringen af bremserne god, og man føler sig ikke usikker på våd asfalt, hvor dækkene ellers godt kan virke lidt glatte.
 

 
MSX 125 aparte størrelse får langbenede til se mærkelige ud på den lille mc, men har man højden med sig, kan maskinen dog godt gå an. Udseendet er frækt, og den lille mc er generelt samlet af kvalitetskomponenter på en flot og overbevisende måde, hvilket dog får prisen op på et lidt højt niveau.
 
Landevejspendleren
Yamaha YBR 125 er en klassisk landevejs-mc i mindre format. På trods af sin størrelse i retning af en større mc virker den lidt spinkel i det, men maskinen er ganske styrevillig og let på tå.
 

 
Yamaha YBR 125
Data: Luftkølet 1-cyl. motor, 10 hk, 126 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 97 km/t, 0-100 km/t uopnåelig, 28,5 km/l.
Pris: 17.998 (’12) kr.
Forsikringspræmie: 2.067 / 7.102 kr.
Touring Nyt: Omtale 8/09, prøvekørsel 9/10.
 
Motoren arbejder bedst med høje omdrejninger, og omdrejningstallet kan let aflæses på en stor, analog omdrejningstæller. Som oftest kan speedometeret vise 100 km/t, men op ad bakker og i modvind falder hastigheden til 80-90 km/t. Bremseegenskaberne er ikke de bedste, men man de kan dog få hold på maskineriet, hvis man tager hårdt fat.
 
Motorcyklen har god plads til større personer, og det aflange sæde er relativt komfortabelt og let at flytte bagdelen frem og tilbage på – ideelt for personer med længere ben.

 
Generelt er Yamaha YBR 125 en populær letvægter, der fungerer rigtig godt som en landevejspendler, og den kan være ganske underholdende takket være sin styrevillighed. Kvaliteten er i orden på YBR 125, men maskinen bærer udseendemæssigt lidt præg af at være et kineserprodukt, og den virker lidt traditionel og smagløs, men omvendt kan prisen ikke anfægtes.
 
Storknallerten
Kawasaki D-Tracker 125 trækker mange blikke til sig, og den er da også en laber visuel sampak. Den oplagte lyddæmper prutter lystigt, men begejstringen lægger sig hurtigt igen, eftersom motoren ikke ligefrem trækker armene af en.
 

 
Kawasaki D-Tracker 125
Data: Luftkølet 1-cyl. motor, 10 hk, 113 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 100 km/t, 0-100 km/t ukendt, 26,8 km/l.
Pris: 39.995 (’12) kr.
Forsikringspræmie: 2.067 / 7.102 kr.
Touring Nyt: Præsentation 8/09, forventet prøvekørsel 2/14.
 
Motorens 10 hk virker generelt ret døde i forhold til de andre prøvede 125’ere, og der skal omdrejninger til, før der bare kommer det mindste skrald ud af den lille motor. Speedometer sniger sig sjældent over 100 km/t, men på den anden side kommer det ikke særlig tit under 80 km/t.
 
D-Tracker 125 er en kompakt mc med et fjederben, der trykker sig meget sammen, når man sætter sig på det smalle og hårde sæde, og høje personer kommer derfor til at sidde ret sammenkrøllede.



Bremserne kræver fingerkræfter, men underholdningen er god på meget kringlede veje takket være en super styrevillighed. Generelt virker D-Tracker 125 dog mest af alt som en storknallert, og motorcyklen har svært ved at leve op til dens ellers friske og frække udseende, hvor både mand og maskine skriger efter flere kræfter – samtidig er prisen i overkanten.
 
Raceren
Aprilia RS4 125 er motormæssigt den stærkeste af de afprøvede 125’ere, og sammen med Honda CBF 125 minder den mest af alt om en større motorcykel.
 
 
Aprilia RS4 125
Data: Vandkølet 1-cyl. motor, 15 hk, 146 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 125 km/t, 0-100 km/t ca. 16,4 sek., 22,5 km/l.
Pris: 59.998 kr.
Forsikringspræmie: 2.238 / 7.824 kr.
Touring Nyt: Forventet prøvekørsel 3/14.

RS4 125 er en rigtig racer, der skal have omdrejninger for at komme fra land. Så snart nålen passerer 7.000 o/m er der godt med kræfter, og ballet slutter først ved speedometerets 127 km/t, når omdrejningsbegrænseren rammes – og denne hastighed klares uafhængig af vind og vejr, hvis man altså putter sig bag det lave kåbeglas. Med andre ord er motorvejskørsel en mulighed på RS4 125.
 

Bremserne er uhyre effektive, og især bagbremsen er overbevisende. Styringen er hurtig, og modsat de andre maskiner er der ingen form for nervøsitet at spore ved topfart. Kørestillingen er af sportslig karakter, men alligevel ikke udbredt ukomfortabel, og der er rigtig god plads til førere med længere ben.

RS4 125 er utrolig flot forarbejdet med mange fede detaljer, som til dels berettiger dens pebrede indkøbspris.
 
Touringjernet
Honda CBF 125 både ligner og er på størrelse med en stor motorcykel. Dens rummelige størrelse giver god plads til personer med lange ben, og sædet er nok det mest komfortable blandt de afprøvede 125’ere.
 
 
Honda CBF 125
Data: Vandkølet 1-cyl. motor, 11,3 hk, 128 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 101 km/t, 0-90 km/t ca. 16,7 sek., 30,3 km/l.
Pris: 24.998 kr.
Forsikringspræmie: 2.067 / 7.102 kr.
Touring Nyt: Præs. 8/09, prøvekørsel 3/09, min mc 2/11 og 8/12.
 
På trods af blot 11,3 hk er motoren ganske kraftig. Især ved lave omdrejninger er momentet overraskende stærkt, og den voksent udseende CBF 125 er en rigtig lille sejtrækker. Speedometeret holder sig oftest omkring 100 km/t, når motoren får gas, og maskinen klarer også nogenlunde overhalinger på landevej. Selv motorvejskørsel er en mulighed, og putter man sig bag bikini-kåben, viser speedometeret gerne helt op til 130 km/t.
 
 
Maskinen er ganske livlig i styringen og meget nem at komme rundt på. Dens beskedne vægt går ubemærket hen, men forgaflen kan godt virke lidt dinglende i sving, hvis man kører ”hurtigt”. Bremserne er effektive og let doserbare med et forudsigeligt tryk- og blokeringspunkt.
 
Kort sagt er CBF 125 et mini-touringjern til de åbne landeveje såvel som bymæssig bebyggelse og til dels også motorvejskørsel.
 
Gadebøllen
KTM 125 Duke lægger op til leg på grund af sine ultra lette, men fuldt ud stabile køreegenskaber med præcis styring og uovertrufne bremser – med andre ord er den en oplagt gadebølle.
 
 
KTM 125 Duke
Data: Vandkølet 1-cyl. motor, 15 hk, 137 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 115 km/t, 0-100 km/t ca. 17,9 sek., 29,5 km/l.
Pris: 52.900 kr (inkl. ABS).
Forsikringspræmie: 2.067 / 7.102 kr.
Touring Nyt: Præs. 9/09, omtale 8/10, prøvekørsel 3/12.
 
Det er en lille og kompakt mc, men der er alligevel nogenlunde plads til personer med ben til den lange side. En opret og behagelig kørestilling sammen med suveræne bremser (måske klassens bedste) indgyder til tilbage- eller fremadlænet balancekunst, og generelt er 125 Duke meget let at skubbe rundt med.15-hestesmotoren har en udmærket bund, og der er ok med kræfter ved høje omdrejninger. Speedometeret viser gerne 90-100 km/t.
 
 
125 Duke har flere fede detaljer som lys i styrkontakterne, forlygte der tænder, når man trækker med maskinen med tændingen drejet og motoren slukket, en samlekvalitet på et meget højt niveau, og sammen med ABS-bremser som standard (testmaskinen var dog uden ABS) virker den lidt høje pris alligevel ikke helt urimelig.
 
Automatmotorcyklen
Kymco K-Pipe 125 er visuelt en kunstnerisk motorcykel, men motormæssigt har den træk fra scooterverdenen, og den kan derfor betragtes som en automatmotorcykel.
 
 
Kymco K-Pipe 125
Data: Luftkølet 1-cyl. motor, 8,2 hk, 107 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 90 km/t, 0-100 km/t uopnåelig, 29,3 km/l.
Pris: 14.997 kr.
Forsikringspræmie: 2.621 / 9.543 kr.
Touring Nyt: Forventet prøvekørsel 4/14.

Dens fire nedadgående gear har automatkobling, og derfor har K-Pipe 125 intet koblingsgreb. Venstre fodpedal fungerer både som gearskifter og kobling. På trods af motorens beskedne 8,2 hk er maskinen overraskende kvik i lave gear, og den følger ok med i bytrafik. På landevej viser speedometeret op til 80-90 km/t – en sjælden gang også 100 km/t.



K-Pipe 125 er størrelsesmæssigt kompakt og sammentrykket som flere af de andre modeller. Det er en spinkel lille sag, men samtidig unik takket være rødmalet rørstel og -svinggaffel. Hverken sæde eller bremser er til at råbe hurra for, men der er dog plads til større personer, og bremserne kan da få maskinen til at holde stille.

Er man skræmt over for det at bruge en kobling og gerne vil have en 125’er, som ligner en anderledes mc, så er K-Pipe 125 en mulig løsning til meget få penge.
 
Scooteren
Kymco Super 8 125 er nok det nærmeste, man kommer en forlænger af knallerttiden, der nu om dage mere eller mindre udelukkende består af scootere.
 
 
 
Kymco Super 8 125
Data: Luftkølet 1-cyl. motor, 9,5 hk, 120 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 92 km/t, 0-100 km/t uopnåelig, 25,9 km/l.
Pris: 14.996 kr.
Forsikringspræmie: 2.621 / 9.543 kr.
Touring Nyt: Prøvekørsel 8/11.
 
Mc-scooteren Super 8 125 er ikke den hurtigste ræv i skoven, men i bytrafik er den alligevel hurtigere fra lyskrydset end gennemsnitsbilisten. På landevejen holder speedometeret sig omkring de 90-100 km/t det meste af tiden, og nålen falder som oftest ikke lavere end 80 km/t op ad bakker.

Som enhver anden scooter er den overvejende letstyrende, og det gør den effektiv i bytrafik. Bremserne kræver omvendt kræfter for at være effektive. Kørestillingen er opret, rummelig og behagelig, men det skråvinklede sæde er så glat mod tekstiltøj, at man ofte glider fremad.

Super 8 125 er en typisk mc-scooter med de fordele, det bringer med sig. Ingen bekymringer med kobling, ingen kædesmøring, plads under sædet, beskyttelse ved benene – og alt sammen til en overkommelig pris.
 
Semi-motorcyklen
Honda ANF 125i Innova kan opfattes som en semi-motorcykel, da den kombinerer det bedste fra to verdener. I forhold til scooteren har den god vejrbeskyttelse ved benene og plads under sædet. Der er tale om koblingsfri kørsel (fodgear med auto-udkobling), og fra motorcykelverdenen er der 4 gear at vælge i mellem. Samtidig giver dens store hjul mc-lignende køreegenskaber.
 
 
Honda ANF 125i Innova
Data: Luftkølet 1-cyl. motor, 9,3 hk, 105 kg køreklar.
Præstationer: Topfart ca. 94 km/t, 0-100 km/t uopnåelig, 35,5 km/l.
Pris: 19.998 kr.
Forsikringspræmie: 2.067 / 7.102 kr.
Touring Nyt: Omtale 7/08, min mc 9/10, forventet prøvekørsel 5/14.
 
ANF 125i Innova er ikke verdens hurtigste 125’er, men den trækker fint nok fra ”almindelige” trafikanter i bytrafik. Speedometeret viser for det meste 90 km/t ved godt med gas. Falder gerne til omkring 80 km/t op ad bakker, men svinger også jævnligt op på 100 km/t på flad vej.
 
Semi-motorcyklen er ganske styrevillig og meget let håndterbar. I forhold til maskinens størrelse er bremserne udmærkede, og kørestillingen er udbredt scooter-agtig – altså opret – med et bredt sæde, men frem for trinbræt har Innova fodhvilere. Prismæssigt står denne mellemting mellem en scooter og en lille mc stærkt.
 
Vinteren står for døren, og de fleste gemmer nu motorcyklen væk. Er du mindst 18 år og har mc-kørekort, kan du med fordel bruge vinteren til dine overvejelser og finde frem til den helt rigtige 125 kubik motorcykel for dig.
 
 
Nuværende kørekortregler
Den 19. januar 2013 blev kørekortreglerne ændret.
 
18 år: Kategori A1, lille motorcykel op til 125 kubik med maksimalt 15 hk (mod før 34 hk).
20 år: Kategori A2, mellemstor motorcykel, ingen kubikgrænse, men maks. 48 hk (mod før ubegrænset effekt ved to års erfaring)
24 år (eller to års erfaring med kategori A2): Kategori A, stor motorcykel, ingen begrænsning (før 21 år/20 år ved to års erfaring med 34 hk)
 
 
Tips til køb af motorcykel
Står du over for at skulle købe en ny motorcykel, er der hjælp at hente på www.mctc.dk/Godt at vide/Ved køb, salg og udlejning af mc/Første motorcykel (købers guide).


Artiklen har også været bragt i TN 8/13 s. 36-45, hvor man også kan få et samlet overblik over markedets 125 kubik maskiner med type, mærke og model, pris og forsikringspræmie.