Advarsler fra RAPEX (EU)

 

 

Europa Kommissionens "hurtige" varslingssystem (RAPEX) muliggør hurtig udveksling af oplysninger mellem de europæiske lande og Europa-Kommissionen om farlige non-food produkter, der udgør en risiko for sundheden og sikkerheden for forbrugerne.

FEMA offentliggør udtræk fra RAPEX rapporter, der er af betydning for motorcyklister, såsom tilbagekaldte motorcykler eller motorcykel tøj.

Touring Nyt viderebringer løbende de nyeste varslinger her:


2017

Motorcycle recalls – FEMA

Uge 13 – Yamaha – Modellerne YZF-R3, MT-03/A produceret mellem 2015 og 2016. Vibrationer kan forårsage utætheder på benzintanken ved befæstelserne ligesom risikoen for vandindtrængen i tændingslåsen, som kan forårsage korresion og dermed elektrisk fejl. Yamaha Motor var hurtigt ude med at orienteret MCTC om ovenstående risici. Click here for the original listing.

Uge 13 – PolarisIndian, modellerne Chief, Chieftain, Roadmaster, Springfield, Vintage, Chief Darkhorse og Chieftain Darkhorse produceret mellem 2014 og 2017. Der kan opstå lækage fra brændstofslangerne, hvilket i værste tilfælde kan resultere i brand. Click here for the original listing.

Uge 9 – KTM – 1290 Super Duke GT, model 2016-2017. Der kan opstå lækage fra brændstofslangerne, hvilket i værste tilfælde kan resultere i brand. Click here for the original listing.

Uge 8 – Ducati – Scrambler, Scrambler Sixty2 – produceret mellem 2015 og 2017. Møtrikkerne som holder sidestøttebenet kan løsne sig. Dette kan føre til at sidestøttebens-sensoren ikke længere opfanger positionen af sidestøttebenet. Som følge heraf kan det være muligt at sætte motorcyklen i gear selvom sidestøttebenet stadig er nede, eller motoren kan stoppe uventet under kørslen. Click here for the original listing.

Uge 8 – Honda – Goldwing GL1800A – producert mellem 12/06/2008 og 03/12/2008. Drivmiddlet i airbagoppusterne kan nedbrydes med tiden på grund af varme og fugt. Hvis airbaggen aktiveres, kan trykket forårsage ødelæggelse af airbagsystemet og i værste tilfælde kan metal-fragmenter passere gennem puden. Click here for the original listing.

Uge 7 – YamahaWR125R og WR125X. producert fra 2014 til 2016. Bremsepedalen kan knække grundet dårlig kvalitet i svejsning, hvilket kan resultere i tab af bremseevne på baghjul. Click here for the original listing.

Uge 6 – Triumph – Bonneville – T120 og T120 Black, Produceret mellem 02/12/2015 og 13/06/2016. Gashåndtaget kan sætte sig fast og forhindre, at motoren går tilbage til tomgang. Dette kan i værste fald resultere i mistet kontrol og havari/ulykke. Click here for the original listing.

Uge 2 – Suzuki – model: DL650A (V-Strom) – Produceret mellem 21.04.2011 og 14.10.2016. Isolationen på vindingerne omkring generatorens stator kan ødelægges af varmen fra motoren. Hvis dette sker, kan det medfører kortslutning og dermed dårlig eller ingen opladning af batteriet, som i sidste ende resulterer i motorstop. Click here for the original listing.

Uge 1 – Yamaha – model: XSR700. Type: RM11, RM12, produceret 2015 and 2016. Isoleringen omkring tændingskabler og højspændingsledende kabler kan være defekt p.g.a.slidtage. Dette kan føre til kortslutning med driftsforstyrelser og motornedbrud til følge. Click here for the original listing.

Uge 1 – KTM – model: 690 DUKE/DUKE R MJ12-16, årgang 2012 og frem. Der kan opstå forbindelse mellem ABS modulatoren og det omkringsiddende ledningsnet, hvilket kan forårsage kortslutning mellem + på modulatoren og - ved bremserør. Bremserøret kan derved smelte med deraf følgende bremsesvigt og tab af bremsevæske. Click here for the original listing.

 

2016

Uge 51 – Suzuki – GW250, produceret fra 06.12.2011 til 31.08.2016. Indtrængning af vand via ledningsnettet kan skabe korrosion inde i bremselyskontakten. Dette kan føre til kortslutning med efterfølgende fejl på forlys, baglys og bremselys. Click here for the original listing.

Uge 50 - Polaris - Slingshot, trehjulet motorcykel, køretøjer bygget mellem 22/04/2014 og 26/09/2016.
1. stoplygtekontakt kan være overspændt under produktionen, hvilket kan føre til tab af bremsevæske og efterfølgende reduktion i bremseevne.
2. Der kan være utilstrækkelig afstand mellem brændstofrør og inddækning, hvilket kan resultere i afslidning af røret, udsivning af brændstof og dermed risiko for brand.
3. Svinggaflen  har måske ikke den nødvendige styrke og under sjældne tilfælde deformere, med følgende risiko for kontroltab og haveri.
Click here for the original listing.

Uge 50 - Yamaha - WR250R / X, årg. 2014 til 2016. Pakningen på koblingens trykdel kan være defekt, hvilket resulterer i tab af olie og risiko for, at udsivende olie kommer i kontakt med baghjulet Dette kan føre til friktionstab og mistet kontrol over motorcyklen. Click here for the original listing.

Uge 47 – KTMSuper Adventure, Adventure, Adventure R. Alle 1190/1290 S/ADV/R -modeller til og med 2016. Der kan opstå forbindelse mellem ABS modulatoren og det omkringsiddende ledningsnet, hvilket kan forårsage kortslutning mellem + på modulatoren og - ved bremserør. Bremserøret kan derved smelte med deraf følgende bremsesvigt og tab af bremsevæske. Click here for the original listing.

Uge 46 -  DucatiXDiavel - produceret 2016-2017  1) Møtrikken som holder remskive m.v. er ikke sikret tilstrækkeligt og kan løsne sig under kørsel, hvilket kan forårsage tab af trækkraft samt slitage på de omkringsiddende dele 2) Den nederste befæstigelsesbolt, som holder sidestøttebenet fast, er ikke sikret tilstrækkeligt og kan løsne sig under kørsel m.v.. Dette kan forårsage motorstop grundet kontaktproblemer samt at motorcyklen kan vælte under parkering. Click here for the original listing.

Uge 44 – Zero Motorcycles – Modellerne S, SR, DS og FX. fremstillet 2015. Converter-fejl kan forårsage ABS- og strømsvigt. Click here for the original listing.

Uge 41 -  Honda –  MSX125 & NSS300/A FORZA (MSX125 produceret fra 22.02.2013 – 24.09.2015, NSS300/A FORZA produceret fra 22.02.2013 – 24.09.2015). Brændstofpumpens composit-cover kan deformeres af lang tids kontakt med benzinl., hvilket kan føre til blokering af pumpens impeller, som kan føre til ødelæggelse af brændstofpumpe og havari. Click here for the original listing.

Uge 41 -  ApriliaRS4 125 – produceret mellem 2013 og 2014. Revnedannelser kan opstå i benzintilførslen, hvilket kan forårsage lækage og eventuelt føre til brand. Click here for the original listing.

Uge 40 -  Aprillia Tuono V4 1000 og 1100, Dorsoduro 750 og 1200 samt Caponord. produceret fra 2010 til 2016. Hoved-cylindren til forbremsen kan have defekter, hvilket kan føre til havari. Click here for the original listing.

Uge 38 - KTM og Husqvarna. en del 2017-modeller er hånd-bremsecylindre og pakninger ikke tilstrækkelige dimensioneret, hvilket kan resultere i for tidlig slitage, som kan påvirke bremseevnen

KTM: 2017-modellerne 250 SX-F EU, 350 SX-F EU / US, 450 XC-F US 150 XC-W EU / US, 250 XC-W US, 300 XC-W US, 250
EXC EU, 300 EXC Six Days EU, 300 EXC EU / AU, 250 EXC-F Six Days EU, 250 EXC-F EU / AU, 350
EXC-F Six Days EU, 350 EXC-F EU /AU, 450 EXC-F Six Days EU, 450 EXC-F EU / AU, 500 EXC-F AU. 
Click here for the original listing. 

Husqvarna:  2017-modellerne TC 125, TC 250, FC 350, FC 450, TX 125, TE 250 EU, TE 300 EU, FE 250 EU, FE 350 EU, FE 450
EU and FE 500 EU 
Click here for the original listing.

Uge 34 Ducati - 1199 Panigale S ABS, fremstillet i 2014. En komponent i koblingen kan bryde sammen og forårsage blokkering af baghjulet.  Click here for the original listing.

Uge 34 Honda - CBR300RA, 2015 og 2016 modeller (produceret mellem 23/05/2014 og 2016/02/04). Forsølvningen af plejlstangens lejehus kan korrodere på grund af forkert bearbejdning af krumtappenl. Dette kan medføre motorhavari. Click here for the original listing.

Uge 34 - Nishua - Motorcykel hjelm NTX-3 (fremstillet mellem den 1. marts 2016 og 3. juni 2016). Hjelmen giver ikke tilstrækkelig stødabsorberende beskyttelse. Produktet overholder ikke UNECE-regulativ nr 22. Click here for the original listing.

Uge 32 - Harley-Davidson - Touring- og Softail-modellerne FLHTCU, FLHTCU TC, FLHTCUL, FLHTCUL TC, FLHTK, FLHTKL, FLHTP, FLHX, FLHXS, FLTRX, FLTRXS, FLTRU, FLHXSE, FLSS, FLSTFBS, FXSE. De berørte modeller er bygget i perioden fra 17/07/15 til 31/03/16 i USA og fra 17/09/15 til 20/05/16 uden for USA. Motorcyklerne kan miste evnen til at generere tryk nok til frigørelse af koblingspladerne efter længere periode stilstand/parkering. Hvis fejlen ikke udbedres, kan det føre til ukontrollabel koblingsfunktion, ved eller kort tid efter start i gear eller når der sættes i gear. Click here for the original listing.

Uge 30 - Qtech/Jix hjelm -  Modelnummer Q102. Hjelmens absorptionskapacitet er utilstrækkelig. Produktet overholder ikke UNECE-regulativ nr 22. Click here for the original listing.

Uge 29 - Yamaha  Modellerne YZF-R3A (B023/4/B/C) and MT-03A (B082/3) årgang 2015-2016. Koblingens trykpladeleje kan knække, når koblingen aktiveres. Der er risiko for, at olietrykket ikke reguleres korrekt på grund af  forkert udformning af olie-overtryksventilen i oliepumpen med motorskadetil følge.  Click here for the original listing

Uge 29 - Indian - Modellerne:  Chief Classic, Chief Darkhorse, Vintage, Chieftain, Chieftain Darkhorse, Springfield og Roadmaster bygget mellem  06/06/2013 og 28/04/2016. Uforbrændt brændstof i udstødningssystemret kan forårsage forhøjede temperaturer og brand i udstødningen. Click here for the original listing.

Uge 28 - Suzuki - Adress - De berørte modeller er fremstillet mellem oktober 2014 og marts 2016. En låsemøtrik som fikserer startpedalen kan gå løs under kørsel hvilket kan forårsage motorstop. En skrue i indsugningssystemet kan falde ud under kørsel og sætte sig fast. Dette kan forårsage blokering af gasgivning så føreren ikke kan tage gassen af. Click here for the original listing.

Uge 26 - Honda - GL1800 produceret mellem 25. maj 2006 og 5. august 2008. Airbag nedbrydes med tiden på grund af varme og fugt. Metalfragmenter kan ivisse tilfælde passere gennem den oppustede airbag og beskadige føreren. Click here for the original listing.

Uge 26 - Triumph - Samling ved bremsegreb, model T2021349 (visse dele er fremstillet mellem 28/08/2015 og 2016/02/02). En dimensioneringsfejl på forbremsegrebet gør, at bremsegrebet støder på styret inden der opnås maksimal bremseevne. Dette kan føre til længere bremselængde i en nødbremsningsituationen. Click here for the original listing.

Uge 25 - KTM - 250 SX-F, 250 SX-F Factory Edition. Modelår 2016. Svaghed på plejstang som under vise stresspåvirkninger kan deformere. Click here for the original listing.

Uge 24 - Harley-Davidson - Dyna Low Rider. Produceret i perioden fra januar 2014 til april 2016. Tændingslåsen kan blive beskadiget af motor-vibrationer og forårsage motorstop. Click here for the original listing.

Uge 20 - KTM  - Super Adventure. årgang 2015/16. Der kan opstå olie-lækage i den semi-aktive affjedring, hvilket fører til svigt eller funktionsnedsættelse af affjedringssystemet. Click here for the original listing.  

Uge 16 - KTM  - Modellerne 250, 350, 450 SX-F årgang 2016. Defekte brændstofslanger kan forårsage ukontrolleret lækage ved bøjninger og ved slange-enderne, hvilket kan føre til en brand. Click here for the original listing.

Uge 16 - Kawasaki - ZX1000SG, Ninja ZX10R årgang 2016. beslag-bolte ved styrdæmper kan have været overdrevent strammet under samlingen, hvilket kan forårsage brud og efterfølgende ukrontrolabel styring med styrt til følge. Click here for the original listing.

Uge 16 - Triumph – Modellerne Street Twin og Bonneville T120. Køretøjer produceret fra 9. juli 2015 til 11. november 2015. Der er risiko for brændstof-lækage via brændstofpumpens SLANGER, HVILKET kan føre til brand. Click here for the original listing.  

Uge 12 - Suzuki  - Modellerne Burgman 400, Bandit 650, Bandit 1250, GSR600, GSX600F, B-King, Hayabusa, GSX-R600, GSX-R750, Gladius, Intruder M1800, Intruder C1500, V-Strom 1000 som er produceret mellem 2007 og 2012. Laderegulator / ensretter kan blive overophedet og fejler derfor I opladning af batteriet. Motoren kan gå i stå. Click here for the original listing.

Uge 11 - Honda - Modellerne NSS300AD og NSS300D. Modelår: 2013. Produktionsperiode: fra den 11. januar 2013 til den 7. oktober 2013. Det bageste bremserør kan lække bremsevæske. Dette kan føre til reduceret bremseevne, eller bremsen ikke fungerer. Click here for the original listing.

Uge 8 - Honda - Modellerne VT750CS Shadow, VT750C2B og VT750C2S. Som resultat af forkert montering af en BAS-sensor (Bank Angle Sensor), kan ledningsnettet bøje og brække på grund af vibrationer under kørsel. Ledningsbrud kan forårsage motorstop og styretøjsfejl. Click here for the original listing.

Uge 8 - Suzuki – Modellerne DL650_A_L4-L6 og AN650_ZL3-ZL4. Modelår 2012-2014. Motorens ventilløftere og knaster kan deformere, hvilket øger ventilafstanden. Hvis knastspillerummet bliver for stort, kan det i værste fald føre til motorstop og motornedbrud. Click here for the original listing.

Uge 8 - Suzuki - DE EF-typegodkendelse: e4 * 2002/24 * 3114 * 00. årg. 2015. En materialefejl i forlygten kan forårsage en kortslutning som følge, i værste fald, kan motoren sætte ud under kørsel.  Click here for the original listing.

Uge 7 - Yamaha - Modellerne XJR1300 og XJR1300C, årg. 2007-2015. På grund af utilstrækkelig afstand mellem kæde og smørrenippel kan spidsen af en tætsiddende smørrenipple brække af, og sætte sig fast mellem primærkæden og gearhuset. Dette kan føre til blokering af baghjulet med styrt til følge. Der kan ligeledes opstå ødelæggelse af gearhus samt gearkassens ind- og udvendige dele. Click here for the original listing.

Uge 7 - Yamaha - Xmax 400, model:  YP400R, årg: 2014-2015. Defekt presning på bremseslangens tilslutningsstuds, hvilket kan forårsager et tab af bremsevæske og bremsekraft. Click here for the original listing.

Uge 7 - Suzuki - V-Strom 1000 bygget mellem 2014 og 2016. Korrosion af tændingslåsens forbindelser stik kan føre til fejl i det elektriske system. Forkert føring af ledningsnettet I området under tanken kan føre til motorstop under kørsel. Forkert placering af batteriets stelforbindelse kan føre til starterproblemer. Click here for the original listing. 

Uge 5 – Suzuki – Model: Gladius WVCX, fremstillet 2013 til 2015. ventilationsslangen til benzintanken kan brække af. Dette kan medføre udsivning af benzin, med eksplosionsfare til følge. Click here for the original listing.

Uge 5 – BMW – Model:C 600 Sport / C 650 GT, type: K18, K19 produceret mellem 2.09.2011 og 15.07.2015. Placeringen af Bremseslangeholder kan beskadige den forreste bremse slange og føre til et tab af bremsevæske. Dette kan reducere bremseevnen og kan føre til ulykker. Click here for the original listing. 

Uge 4 – Honda – NSS125 (FORZA). modeller: NSS125ADF (E, ED, EDF, EDHN, EDIT, EDPO, EDSP, EDSW) og NSS125DF (ED, EDPO). Produktions periode: fra 9. marts til 15. maj 2015. Gummipakningen ved samlingen mellem hovedledningsnet og motorens eget ledningsnet kan være beskadiget under samlingen. Dette kan resulter i vandindtrængning. Hvis dette sker, kan motoren gå i stå. Click here for the original listing.

Uge 4 – Kawasaki – W800, modeller: EJ800AB, EJ800AC, EJ800AD. Der er tale om modelårgangene 2011-2012 og nogle 2013 modeller med serienumre fra JKBEJ800AAA000044 til JKBEJ800AAA015854. Holderne til gasspjæld kan hærde og revne på grund af utilstrækkelig varmebestandighed. Dette kan resultere i falsk luftindsivning og forårsage ustabil motorgang eller motorstop. Click here for the original listing.

Uge 4 - Kawasaki – W800, modeller: EJ800AB, EJ800AC, EJ800AD, EJ800AE, EJ800AF, EJ800AG. Der er tale om modelårgangene 2011-2016 med serienumrene (EJ800AB, EJ800AC, EJ800AD): fra JKBEJ800AAA000044 til JKBEJ800AAA015854, (EJ800AD, EJ800AE, EJ800AF, EJ800AG): fra JKBEJ800AAA015861 til JKBEJ800AAA026549. Ledningsnettet under brændstoftanken kan blive beskadiget ved kontakt med stelkant. Dette kan føre til kortslutning og motorstop. Click here for the original listing. 

Uge 3 – Honda – Model: VFR1200F/FD (model kode: SC63 og SC71) samt VFR1200X/XD (model kode: SC70), produktionsperiode: 02/03/2010 – 02/09/2015. Drivakslens bærende kardan-led er måske ikke blevet samlet korrekt, eller er ikke tilstrækkeligt holdbare som følge af fabrikationsfejl. Kardan-leddet kan i værste fald bryde sammen med fare for blokering af baghjuletClick here for the original listing.

Uge 2 – Yamaha – Model: YZF-R1, YZF-R1M, fremstillet i 2015. Geartandhjulene kan knække, hvilket kan føre til svigt i gearkasse med  uheld til følge. Click here for the original listing.

Uge 2 – Suzuki – Modeller: GSX-S1000/A/F/FA L6, GSX-R1000A L6 fremstillet i 2015. En fremstillingsfejl kan have resulteret i beskadigelse af pakningssporet i forbremse-caliperens cylinder. Der kan derfor opstå lækage af bremsevæske, hvilket resulterer i bremsesvigt med evt. uheld til følge. Click here for the original listing.

Uge 2 – KTM – Modeller: 125, 150, 250 SX og 250, 350, 450 SX-F (2016 modeller). Egerfælgene kan knække under kørslen. Dette kan overbelaste de resterende intakte eger, som derfor vil deformeres og knække med evt. uheld til følge. Click here for the original listing.

Uge 2 – Husqvarna– Modeller: 125, 250 TC, 250, 350, 450 FC (2016 modeller). Egerfælgene kan knække under kørslen. Dette kan overbelaste de resterende intakte eger, som derfor vil deformeres og knække med evt. uheld til følge. Click here for the original listing.

 

Ønsker du at se tidligere offentliggørelser fra EU Kommissionen via FEMA, så klik her