Tips til ferie på mc

Alle, som har været ude at rejse, kender følelsen af at have glemt noget. At være ude i god tid er også anbefalingsværdigt som rejsende på motorcykel. TN giver en række tips til forberedelsen af mc-ferien, så man ikke stiger om bord på sit kæreste eje med kun det halve, og hvad gør man, hvis mc’en bryder sammen undervejs eller bliver involveret i et uheld? hekje

Mc-ferien planlægges og forberedes ofte af mange, men hvornår er man klar til at tage af sted, og hvad gør man, hvis det går galt undervejs?
 
Alle, som har været ude at rejse, kender følelsen af at have glemt noget. At være ude i god tid er også anbefalingsværdigt som rejsende på motorcykel. TN giver en række tips til forberedelsen af mc-ferien, så man ikke stiger om bord på sit kæreste eje med kun det halve, og hvad gør man, hvis mc’en bryder sammen undervejs eller bliver involveret i et uheld?
 
Godt at have med på mc-ferie
Nogle mc’ister vil helst have så lidt som muligt med på ferie, mens andre pakker motorcyklen til bristepunktet. Som hovedregel bør man dog spare på oppakningen – tag for eksempel hellere en lille flaske vaskemiddel med frem for 15 T-shirts.
 
For overskuelighedens skyld er huskelisten delt op i tre, og parenteserne er ment som yderligere praktiske ting, som man kunne tage med.
 
Husk også førstehjælpskassen, hvis det lille uheld er ude.
 
Personligt udstyr
Campinggrej 
Motorcyklen
Pas
Telt
Ekstranøgle
Tegnebog
Sovepose
Mc-tøj/regndragt
Kørekort
Liggeunderlag
GPS/navigation
Kreditkort
Lommelygte
Værkstedsmanual
Valuta
Lommekniv
Værktøj
Sygesikringskort
Plastikposer
(Lille kædespray)
Forsikringsbevis
Store affaldssække
(Ekstra motorolie)
SOS-kort
Lille førstehjælpskasse
(Lappegrej)
Mobiltelefon/lader
(Luftmadras m/pumpe)
(Tanktaske)
Landkort
(Stormkøkken)
(Sidetasker)
Tøj/sko
(Service/bestik)
(Topboks)
Toiletsager
(Sulfo/viskestykke/svamp)
(Pølsetaske)
Fotoudstyr
(Vaskemiddel/tørresnor)
Registreringsattest 
(Rygsæk)
 
 
(Solbriller)
 
 
(Blade/bøger)
 
 
 
Pak motorcyklen rigtigt
Generelt bør man pakke sin mc med så få kilo som muligt, da hver centimeter i bredden og højden og hvert ekstra kilo som hovedregel forringer motorcyklens køre- og rangeregenskaber. Når motorcyklen skal pakkes, bør man pakke den efter ”trekantsreglen” (se foto), da det har mindst indflydelse på køreegenskaberne.
 
En tanktaske egner sig godt til mindre ting, som man tit skal have fat i som eksempelvis kamera, papirer, landkort mv. De tungeste ting, som fotoudstyr, lappegrej og evt. værktøj, lægges nederst i tanktasken. En tætpakket tanktaske kan godt veje op til 15 kg, og den bør ikke rage højere op, end man stadig kan aflæse det meste af instrumenteringen. Bemærk, at tanktasker med magnetholdere kan slette oplysninger på kontokort og lignende, hvis man er uheldig. 
 
 

Vægten i eventuelle sidetasker bør fordeles ligeligt, og det tungeste skal ligge nederst. Bagagebæreren fungerer glimrende med en letpakket topboks, men en ikke alt for tung vandtæt ”pølsetaske” er også en god løsning. Her finder man også plads til telt, sovepose og liggeunderlag mv.
 
Alfa og omega er, at man pakker de tungeste genstande så tæt mod midtpunktet på motorcyklen som muligt – brug passagersædet, hvis det er ledigt. Skal oppakningen forblive tør, er det en god ide at pakke det meste i plastposer. Snører man bagage fast, er det måske en god ide at beskytte lakken med en folie eller lignende. Gummi-remme i forskellige længder er også en god løsning til fastsurring. Sørg for, at alt sidder godt fast. At tabe bagagen undervejs kan være livsfarligt! Også for andre.
 
Herefter er der ikke flere husråd at komme efter, men det bedste er ikke at læsse så meget bagage om bord, at det har en negativ indvirkning på motorcyklens køreegenskaber. Vigtigt er også, at man overholder motorcyklens tilladte totalvægt, og fylder luft i dækkene efter instruktionsbogens forskrifter for maksimal belastning – husk at sænke dæktrykket igen efter rejsen.
 
Tag ekstra værktøj/reservedele med
Foruden motorcyklens medfølgende værktøjssæt kan det være en god ide at medbringe et multiværktøj som Leatherman eller lignende, da disse både indeholder tang/skævbider, kniv, skruetrækker mv. Manglende størrelser unbrako- og gaffelnøgler i forhold til motorcyklens værktøjssæt kan også vise sig at være praktiske undervejs. Kontroller motorcyklens størrelser af skruer og bolte og tag nødvendigt ekstra-værktøj med.
 
 

Af ”reservedele” kan man med fordel pakke et par ekstra sikringer og evt. pærer og tændrør i tanktasken.
 
Kommer man til at mangle værktøj på turen, kan man som regel låne værktøj på tankstationer, hvor det som oftest også er muligt at købe sikringer mv.
 
Gå mc’en efter inden rejsen
Afsæt en halv dag i god tid før rejsen til en grundig kontrol af blandt andet motorcyklens sliddele. Pak gerne motorcyklen, så kæde, affjedring og dæktryk kan indstilles herefter. Kør gerne en kort tur på motorcyklen med oppakning og juster affjedringen efter den ekstra vægt (se evt. artiklen Justering af affjedring – det giver dig også en fornemmelse af motorcyklens køreegenskaber inden selve rejsen).
 
 

Tjek motorcyklen for…
·         Trænger dækkene til en udskiftning, eller skal en udskiftning undervejs planlægges? Stemmer dæktrykket (med fuld oppakning)?
·         Er kædekittet i god stand, eller skal det skiftes? Er kæden smurt og korrekt justeret (med fuld oppakning)?
·         Er der nok belægning på bremseklodserne, og er skiverne stadig over mindstemål? Test evt. bremserne ved en ”katastrofe-”opbremsning
·         Fungerer lys- og signalanlæg, som de skal?
·         Stemmer olie-, køler- og bremsevæskeniveauet? Skift bremsevæsken, hvis den er over 2 år gammel.
·         Er vindskærmen i rette position (med fuld oppakning), eller skal den justeres?
·         På ældre maskiner er det en god ide at gå kabelsamlinger/stik efter og evt. sprøjte dem med kontaktspray
 
En fuldt pakket motorcykel kan være svær at rangere og kan derfor lettere vælte. Styrtknopper på stel og styr modvirker ofte revnede kåbedele, ødelagte blinklys og brækkede greb – altså måske en overvejelse værd at montere inden turen.
 
Uheldet er ude – hvad gør jeg?
Når du rejser på motorcykel i Europa, er det en rigtig god ide at medbringe det røde SOS-kort, som viser, at køretøjet er kaskoforsikret. Har du ikke et SOS-kort, fås det hos dit forsikringsselskab, eller du kan downloade det som applikation til din smartphone på www.sos.dk. Skal du uden for EU-området, kræves der måske også et grønt forsikringskort, som fås hos dit forsikringsselskab.
 
 

Inden start…
·         Sørg for at mobiltelefonen er fuldt opladet, og monter evt. et 12V stik på motorcyklen, så telefonen kan lades undervejs.
·         Gem telefonnumre på mobilen som
a.     SOS International alarmcentral (tlf. +45 7010 5050 - døgnvagt)
b.    Dit lokale mc-værksted (til akut værkstedshjælp)
c.     Evt. udenlandske mærke-værksteder (nær ruten)
·         Medbring evt. liste over autoriserede mc-værksteder i de lande, du rejser igennem
 
Når det ”lille” uheld er ude…
·         Vurder om du kan køre til nærmeste (autoriserede) værksted eller tankstation
·         Find eller få oplyst præcis adresse og telefonnummer på lokaliteten, hvor motorcyklen befinder sig
·         Ring til SOS alarmcentralen (tlf. +45 7010 5050 - døgnvagt) og oplys navn, registreringsnummer, dit mobiltelefonnummer, telefonnummer (som alternativ kontakt) og adresse på lokaliteten hvor mc’en er og dit problem med få ord. Noter evt. SOS medarbejderens navn, dato og klokkeslæt
·         Afvent hjælpen ankommer (der kan gå op til flere timer)
·         Noter evt. adresse og telefonnummer på det mc-værksted, som motorcyklen kommer til. Noter evt. også tidspunkt for ankomst.
·         Bemærk, at du kan have krav på en lejebil, hvis ikke motorcyklen bliver repareret inden for en given tidsramme
·         Lav aftaler med SOS International, hvis ikke motorcyklen kommer på hjul inden for den nærmeste fremtid, herunder evt. hjemtransport
 
Involveret i et større uheld…
·         Sikr dig selv og herefter ulykkesstedet (evt. med en sikkerhedsvest)
·         Yd førstehjælp
·         Kontakt politiet ved større personskade eller materielskade
·         Noter ulykkesadresse, registreringsnummer og forsikringsoplysninger om modpart
·         Dokumenter ulykkesstedet med fotos
·         Ved personskade bør en læge i modtagerlandet udfærdige en attest til evt. forsikringserstatning
 
Bemærk, at flere lande har regler om brug af sikkerhedsvest, alkoholtest etc. Se oversigter under Europæiske trafikregler.
 
Autotog
Vil man ikke køre mc hele vejen gennem Europa, er det også muligt at tage med autotog gennem Tyskland