MC nyheder

CFMoto - Kineserne kommer

  • DRGWwphXUAE9Zaj.jpg
  • CFCFCFCF  MOTO 7838384_o.jpg
  • CFCFCFCF  MOTO 40278624_o.jpg
  • CFCFCFCF  MOTO 1202225_o.jpg
  • CF MOTO Global298198317_o.jpg

MC-, scooter og ATV-producenten CFMoto viser med konceptmodellen V.02-NK, at kineserne ikke er langt fra at kunne lave en model med potentiale i Europa.

Du kender måske CFMoto-navnet fra ATV'er og andre arbejdskøretøjer, og hvis du ikke gør, er de KTM's asiatiske partner - a'la BMW/TVS, Triumph/Bajaj eller Norton/ZongShen. Den relativt unge motorcykelproducent (grundlagt 1989) har hovedkvarter i Zhejiang-provinsen i det østlige Kina, og har hidtil været mest kendt for at bygge en skamløs kopi af Kawasakis 650-kubiks paralleltwin - motoren der sidder i ER-6.

Men med deres seneste kreation er de gået ordenligt til værks, og V.02-NK konceptet er måske et af de stærkeste bud på en Europa-egnet Kina-mc, vi endnu har set. Det skyldes til dels, at der er mange europæiske dele i den - således er affjedringen fra svenske Öhlins og bremserne fra italienske Brembo. Og så er der motoren, en udgave af østrigske KTM's RC8 V-twin bygget under licens - måske endda den helt store 1.301-kubiksversion med op til 177 hk.

CFMoto lader også til at have fået hjælp fra KTM's designbureau, Kiska, for både front- og hækudseendet samt den enkeltsidede svingarm har en lille snert af Super Duke over sig. Resten af teknikken burde dog være CFMotos eget, også det trellis-lignende stel samt den spændende køler, der er monteret under bagsædet.

De store kulfiberkanaler, der ses på siden af cyklen med blå krans ved indsugningen, leder luften om til den utraditionelt monterede køler. Og det er ikke de eneste kulfiberdele på V.02-NK, for kigger man godt efter, er bremseskiverne ligeledes af det stærke, lette materiale.

Modellen er endnu på koncept-stadiet, men CFMoto giver udtryk for, at den kan udvikle sig til en produktionscykel. Hvor mange af de vilde detaljer, der kommer med videre til gadeversionen, og hvorvidt den kan leve op til de europæiske konkurrenter, vil vise sig - men CFMoto's modige koncept er udtryk for, at Kina rører på sig!