MC nyheder

Første billeder af ny Gold Wing lækket

  • 21558806_1648192565243016_7305421840185901528_n.jpg (1)
  • 21686377_1648192545243018_2494521674170457441_n.jpg (1)
  • 21762669_1648299828565623_8803336137671602544_o.jpg
  • 21587364_1648344865227786_772699330966973015_o.jpg
  • 21587194_1648298021899137_6641757032232941768_o.jpg

De seneste par uger har der på Facebook floreret lækkede billeder af en ny Honda Gold Wing - her er, hvad vi ved indtil videre.

Hondas store touringjern har defineret klassen siden lanceringen i 1975, men den nuværende udgave stammer i sin kerne tilbage fra 2001, og selvom den blev opdateret i 2012, da produktionen flyttede fra USA til Japan, er en ny model tiltrængt, hvis den fortsat skal hænge på konkurrenterne fra BMW og Yamaha.

Og nu ser det så ud til, at afløseren endelig kommer, i hvert fald er der på en græsk Honda-facebookside blevet lækket billeder af en helt ny 2018 Honda Gold Wing model. Timingen fortæller os, at den nye Gold Wing formentlig præsenteres officielt på EICMA motorcykeludstillingen i Milano, der løber af stablen først i november, men om lækket er et uheld eller et forsøg på at få lidt ekstra opmærksomhed, ved at lave et stunt forud for udstillingen, vides ikke. I hvert fald er billederne rigelige, modsat informationerne, men vi kan nu alligevel udlede lidt af materialet.

Det største alderstegn ved den nuværende Gold Wing er instrumentbrættet, og det lader til at få en ordenlig overhaling i den nye model. Intet mindre end fire LCD-displays omkranser det analoge speedometer og omdrejningstæller, og centralt fra styret til tanken er der placeret en midterkonsol stor nok til ikke at virke malplaceret i en bil.

Den anordning muliggøres af, at Honda på den nye Gold Wing lader til at skifte fra en traditionel teleskopforgaffel til et Hossack-system a'la BMW's Duolever-affjedring. Af billedet ovenfor fremgår det også, at motoren fortsat vil være en 6-cylindret boxer-enhed placeret på langs.

Afslutningsvis er der designet, der ikke adskiller sig milevidt fra det nuværende, men dog er blevet noget mere moderne og kantet. Det ses tydeligst på forlygterne, der lader til at være af fuld-LED typen og inspireret af Hondas superbil NSX. Om det bare skyldes det knap så runde look, vides ikke, men den kommende Gold Wing fremstår også en smule mindre og lettere end forgængeren.

Den nye Gold Wing kommer tilsyneladende både som den traditionelle GL 1800 med topboks og i den baggerinspirerede F6B-udgave, der dog lader til at få amerikaner-looket nedtonet en anelse, med en mindre skrånende bagende end tidligere.

Vi følger naturligvis sagen og bringer nyt, når det kommer, formentlig fra EICMA-udstillingen den 6.-8. november.