MC nyheder

Mandag på EICMA

  • 2-28 PANIGALE V4 S.jpg
  • 2018 CB1000R+ (3).jpg
  • 2018 Africa Twin Adventure Sports (9).jpg
  • 30 SCRAMBLER 1100 SPECIAL.jpg (1)

Selvom EICMA-udstillingen først officielt starter i morgen, har flere fabrikanter tyvstartet lidt. Så her er et kort overblik over mandagens nyheder fra Ducati, og Honda.

Ducati

Ducati var første mærke til at åbne EICMA-ballet anno 2017, da de noget utraditionelt offentliggjorde de første modeller allerede sent søndag aften. Det var med den nye V4-motoriserede Panigale som hovednavn, men med et par andre store nyheder som stærke backup-dansere.

Panigale V4
Rygterne har svirret længe om Ducatis nye superbike, der bryder med mærkets V2-arv og bliver den første 4-cylindrede motorcykel, Ducati nogensinde har masseproduceret. Nu har vi så endelig set den uden camouflage, og ved første øjekast ligner den, ja… en Ducati. En sexet rød karosse, monosvingarm og det klassiske Panigale-navn betyder, at modellen, V4 eller ej, stadig fremstår som en Ducati.

Under overfladen er der dog sket meget nyt. Selve stellet er et nyt ”Front Frame”-design, der betyder, at Panigale V4 kun vejer 195 kg, selvom den har fået to ekstra cylindre i forhold til den gamle Panigale med monocoque-chassis.

På teknologifronten har italienerne også rykket sig med intelligent kurve-ABS, traction control, slide control, launch control og mange andre ”controller”. Der er også en ny 5” TFT-skærm som instrument samt de helt nyudviklede Brembo Stylema monoblock bremsecalipre.

Og så er der selvfølgelig den 214-hestes Desmosedici Stradale-motor (ja, faktisk op til 220 hk med Akrapovic-udstødning) på 1.103 cm3, som du kan læse mere om lige her.

Den nye supersports-Ducati fås som ”almindelig” Panigale V4, i en endnu mere race-orienteret udgave med navnet V4 S, samt i topmodellen V4 Speciale, der kun produceres i 1.500 eksemplarer.

959 Panigale Corse
Ducati havde dog også en anden sportsmaskine med til præsentationen, denne nye Corse-udgave af deres 959 Panigale.

Modellen, der er en form for afskedssalut til 959 Panigale, har fået en ny, lækker gang lak og Öhlins affjedring for og bag, mens et letvægts Lithium-ion batteri og en dobbelt Akrapovic-udstødning vidner om 959 Corses racer-inspiration.

Scrambler 1100

Efter succesen med 400- og 800-modellerne kunne det næsten kun være et spørgsmål om tid, før Ducati måtte komme med en større Scrambler – og her er den så i 1.100-kubiks version. 

Ducati afslørede en Scrambler 1100 på deres EICMA-pressemøde, som stilen tro kommer med en luft/oliekølet motor med 2 ventiler per cylinder. Motoren er arvet fra Monster 1100 EVO, men Scramblers opdaterede 1.079 kubik V2 har et bredere mellemområde og yder 86 hk ved 7.500 o/m. Pris og levering er endnu ukendt på 2018-modellen, men Scrambler 1100 er tilpasset forskellige smag og stilarter via de tre udgaver Standard, Special og Sport.

Multistrada 1260
Italienernes store eventyrmaskine, Multistrada 1200, kommer også i en ny version til 2018. Som navnet indikerer, er motoren større – helt præcis 1.262 cm3. Den 2-cylindrede Testastretta-motor kender vi også fra xDiavel, og den yder 158 hk og, ifølge Ducati, det højeste moment i klassen ved 4.000 o/min.

Opdateringerne stopper dog ikke der, for Multistrada 1260 har også et helt nyt chassis med længere svingarm og deraf følgende længere akselafstand. Designet har også fået en lille justering, og på teknologifronten stiller Ducatis rejsecykel nu med en ny Bosch IMU med forbedret kurve-ABS, traction-control og meget andet.

Den nye Ducati Multistrada kommer i en 1260 en 1260S og en 1260 Pikes Peak udgave med let forskelligt udstyr og stil.

Honda

Mandag aften afholdte Honda deres pressekonference i Milano, hvor de blandt andet medbragte den nye Gold Wing, som vi skrev om, da den blev præsenteret i Tokyo. Japanerne havde dog også gemt lidt godter til EICMA-showet, der ikke har været vist før.

Neo Sports Café gange 3
Den helt store nyhed var uden tvivl de ikke mindre end tre spændende nye sportsligt strippede CB-modeller, som Honda præsenterede, i størrelserne 125, 300 og 1000 kubik.

Præsenteret i bordeauxrøde farver suppleret af børstede stålflader ligner Hondas nye CB-trio hinanden til forveksling. Letvægts-mc’en CB 125 R ligner samtidig et godt bud på en stilfuld begynder-mc og kan prale af mange af de samme dimensioner som storebror 300.

Lige meget hvilken, du vælger, får du nemlig et nyudviklet sportsligt chassis med 41 mm USD-forgaffel, radialmontere 4-stemplet calipre i for, monodæmper i bag, LED-lys, LCD-display og IMU-baserede ABS-bremser.

Den 1-cylindrede vandkølede på 13 hk har naturligvis sine begrænsninger, men er samtidig opgivet til imponerende 48 km/l. På køregenskaberne ligner CB 125 R en underholdende letvægter på kun 126 kg tanket, og den er udstyret med et par relative brede Dunlop-dæk til at holde et sikkert greb i vejen med. Prisen forventes omkring 50.000 kr. 

CB 300 R er opgivet til 143 kg tanket og tager den fra begynder-mc til næste trin. Dækdimissionerne m.m. er som nævnt meget ens på Hondas to mindste Neo Sports Café nyheder, men den 286 cm³ vandkølede enbanker på 31 hk giver mere at gøre godt med på CB 300 R. Den 143 kg lette mc skulle dog stadig kunne klare ca. 30 km/l, og den har en forventet pris på knap 60.000 kr.

Hovednyheden var dog den nye Honda CB 1000 R, der de i flere uger, og senest på Tokyo Motorshow, er teaset under konceptnavnet N.S.C (Neo Sports Café).

Den nøgne supersportscykel er genfødt i en mere hårdtslående og 12 kg lettere version, der har samme minimalistiske stil og træk som dens to mindre CB-brødre. Den 4-cylindrede rækkemotor har ca. 20 hk mere end forgængeren, og nyheden kommer med Throttle By Wire gasregulering, tre forskellige motorstyringsprogrammer, og Assist/slipper kobling.

Honda lover samtidig, at Neo Sports Café-1000’eren nakker en CBR 1000 RR i accelerationsdueller fra 0-130 km/t – ja, hvad kan man så næsten ønske sig mere for de ca. 185.000 kr., den koster? CB 1000 R nyheden leveres også i en +version med varmehåndtag m.m. til ca. 200.000 kr. 

Africa Twin
Japanerne fejrer også 30-års jubilæet for den hårdføre Africa Twin med en generel opdatering og en retrolækker specialudgave.

Til 2018 har Africa Twin fået Throttle By Wire og forskellige køreprogrammer, opdateret manuel- og DCT dobbeltkoblingsgearkasse samt lettere chassis og motor.

Derudover kommer den nu i en Adventure Sports-model med større tank og 500 km rækkevidde samt en lakering, der hylder den oprindelige Africa Twin fra 1988, komplet med gyldne egerfælge.

Super Cub og Monkey
Honda havde også et par nye koncepter bygget over små legendariske cykler med.

Det ene var en nyfortolkning af deres Super Cub, en 50-125cc scooter der for nyligt rundede imponerende 100 millioner solgte eksemplarer siden lanceringen i 1958.

Det andet var en ny udgave af deres lille ”Monkey”-bike, som Honda ellers for få måneder siden lagde i graven med en afsluttende specialmodel til det japanske marked. Det lader dog til, at de er kommet på andre tanker, selvom de siger, at både Monkey-konceptet og Super Cub-konceptet ikke er fastlagt til produktion endnu, men at de afventer offentlighedens modtagelse af idéerne.

Følg med igen i morgen, hvor nyhedsstrømmen fortsætter både her og på vores Facebook-side.