Selvom den nye Ducati Multistrada 1260 har været på markedet i næsten et år, er de terrænorienterede Enduro- og Enduro Pro-modeller fortsat blev solgt i den foregående Multistrada 1200 udgave. Nu har den opdaterede Multistrada 1260 dog også fået den store eventyr-makeover med knopdæk og krigsmaling, og Ducati har offentliggjort alle specifikationer forud for præsentationen på EICMA-udstillingen i november.
Konceptet er i store træk uændret fra den foregående version, altså en normal Multistrada 1260 S med 19" forhjul og egerfælge, 30-liters benzintank samt øget vandring på både forgaffel og bagfjeder. Det semi-aktive affjedringssystem fra Sachs er blevet rekalibreret til flere terræn-narrestreger, og vandringen er hævet fra 170 mm til 185 mm både for og bag.
Lavere tyngdepunkt, sæde og styr skal gøre 1260 Enduro mere egnet til regulær offroad-kørsel.
Derudover har den de samme meritter som resten af Multistrada 1260-familien, hvilket blandt andet tæller en opdateret 5" TFT-skærm med Ducati Media System, Bosch kurve-ABS samt naturligvis den 158-hestes V2-motor og quickshift både op og ned.
Den nye rejse-Ducati kommer i enten den traditionelle røde lak eller en mere neutral sandfarve, og der fås et hav af tilbehørspakker og originalt ekstraudstyr til den. Den lanceres verden over i starten af 2019, men de danske priser er endnu ukendte.
Vi havde forgængeren med på langtur til Sverige i foråret sammen med to af dens nærmeste konkurrenter. Du finder artiklen i Touring Nyt nr. 5/2018.