Selvom vi herhjemme måtte sige farvel til Ninja ZX-6R efter 2016, da Euro4-normen trådte i kraft, er mellemklasse-raceren stadig blevet solgt andre steder i verden, og til 2019 lancerer Kawasaki en ny version, der skal reintroducere modellen i Europa. Markedet for supersportscykler, og særligt dem under én liter, er ellers dalende, hvilket har betydet et farvel til bl.a. Suzuki GSX-R 750 R og Honda CBR 600 RR på vore breddegrader.
De eneste direkte, Euro4-opdaterede konkurrenter som den nye Ninja ZX-6R får, er dermed Yamaha YZF-R6 og MV Agusta F3 675, og med et helt nyt design og opdateret teknik mener Kawasaki, at de kan tage kampen op. Og kigger man på specifikationerne, lader de til at have ret, for japanerne har præsteret at sænke emissionen fra den velkendte 636-kubiks rækkefirer, uden at det angiveligt skulle have kostet effekt – hvilket placerer Ninjaen i toppen af feltet med mere end 130 hk.
Som noget nyt er up/down quickshift standard på Kawasaki Ninja ZX-6R.
Stellet, Showa SFF-BP affjedringen og bremserne med Nissin monobloc-calipre er uændret til 2019, og ligeså er mængden af standardelektronik som Kawasakis intelligente ABS-system, 3-trins traction-control, assist- og slipperkobling. Derudover har Ninja ZX-6R dog fået quickshift som standard, så både op- og nedgearinger kan klares uden brug af koblingsgrebet.
På designfronten ses tydeligt den nye visuelle stil, som Kawasaki introducerede med lillebror Ninja 400 (dog inspireret af den ligeledes kantede men mere ekstreme Ninja H2), og de kan nok være svære at skelne fra hinanden i forbifarten med de store LED-forlygter og den spidse bagende. Instrumenteringen er også ny, men dog stadig af LCD-typen med analog omdrejningstæller.
Kawasaki Ninja ZX-6R forventes allerede at lande hos de danske forhandlere i november måned, og priserne vil ligge på 160.000 kr. for den sorte model og 170.000 kr. for KRT-versionen med lysegrøn racer-lakering.