Af Daniel Bohnsen / 07-10-2021

Der er få segmenter, som kræver mere af motorcyklerne end touring-mellemklassen. De er populære pendlere i og omkring byen, de bruges til langfarts-touring med passager og bagage og skal desuden være underholdende på en snoet landevej i weekenden. Det er lidt af en mundfuld for én motorcykel, som samtidig skal være skarpt prissat, men med den nye Tiger Sport 660 mener Triumph, at de har ramt hole-in-one.

Skiller sig ud i klassen

Platformen for Tiger Sport 660 er den nye Trident 660, men svinggaflen og bagerste del af stellet er forlænget på Tiger-modellen for at give bedre passagerplads og styrke nok til at bære fuldt taskesæt. Motoren er dog uændret fra Trident, men de 660 kubik fordelt på tre cylindre er god for 81 hk og 64 Nm, hvilket er mere, end konkurrenternes tocylindrede motorer kan levere.

Modsat alle konkurrenter har Tiger Sport 660 ikke to cylindre, men i stedet en række-3'er.

Udvalget af teknologi er også stort for klassen, med justérbar traction-control, to køreprogrammer og sågar en lille TFT-skærm, der kan kobles til telefonen for kontrol af opkald, musik og navigation. Affjedringskomponenterne leveres desuden af Showa, med USD-forgaffel fortil og en monoschock-bagfjeder med justérbar forspænding.


Konkurrencedygtige priser

Foruden de tekniske egenskaber lægger Triumph stor vægt på, at den nye Tiger Sport 660 også godt kan være med på prisen i forhold til konkurrenter som BMW F 750 GS, Kawasaki Versys 650, Yamaha Tracer 7 og Suzuki V-Strom 650, hvilket traditionelt er meget vigtigt i den konkurrenceprægede mellemklasse.

Instrumenteringen er en kombination af LCD-display og en lille TFT-farveskærm nederst.

I indkøb er den med en pris på 114.999 kroner dyrere end alle andre end BMW'en, men Triumph påstår selv, at lavere værkstedsomkostninger kombineret med 16.000 kilometers serviceinterval gør, at den lille prisforskel i indkøb bliver udlignet i løbet af ejerskabet.

Uanset hvad bliver det spændende at få et alternativ til de 2-cylindrede, når Triumph Tiger Sport 660 lander hos forhandlerne i løbet af februar 2022.

Læs også

Daytona er tilbage

Nye 400'er: Triumph laver dobbeltsats i A2-klassen

Triumph præsenterer ny Tiger 1200-familie