Af Daniel Bohnsen / 01-09-2021

KTM’s kåbeklædte A1/A2-racere RC 125 og RC 390 gør comeback i østrigernes modelprogram i opdateret version med fornyet teknik og dugfriskt design. Der er således stort set ikke genbrugt ét panel fra forgængeren, og den nye kåbe skulle give bedre vindbeskyttelse, mere plads til bevægelse for føreren samt et Grand Prix-inspireret udseendet.

Der er så lidt kåbe som muligt på trellis-bagenden for at give modellerne en aggressiv profil.

Stellet er også opdateret med en helt ny bagdel i rørgitterkonstruktion, der er 1,5 kg lettere end tidligere. ByBre-bremserne skærer endnu et lille kilo af vægten, og så er de nye fælge hele 3,4 kg lettere end forgængerens. Kombineret med ny WP Apex-affjedring med justerbarhed i begge ender tegner det godt for køreegenskaberne, mens motorerne er de Euro 5-opdaterede énstampere vi kender fra 125 Duke og 390 Duke.

TFT-skærm og justerbar affjedring er ikke hverdagskost i A2-klassen.

Begge modeller har TFT-skærm med mobilopkobling, og RC 390 tilbyder derudover kurve-ABS og traction-control foruden mulighed for quickshift – imponerende i denne klasse. De nye KTM'er lander til marts måned 2022, og priserne kendes endnu ikke.

Læs også

ktm

Ekstrem baneracer fra KTM

ktm

Ny 1390 Super Duke R: KTM topper deres topmodel

ktm

Ny RC 390 lækket