MC nyheder

Onsdag på EICMA

  • 18MY_Ninja_H2_SX_angle_09.jpg
  • P90283438_highRes_bmw-f-850-gs-11-2017.jpg
  • High-Res JPG - 170816_mahr_AY6I7091_V5FlatCMYK.jpg

Onsdag er den sidste pressedag, inden EICMA-udstillingen åbner for offentligheden, og vi har været rundt og fundet de største nyheder fra BMW, Harley-Davidson og Kawasaki.

BMW
På BMW’s overdådige 2-etagers stand præsenterede det bayerske mærke nyheder til både by, motorvej og terræn.

K 1600 Grand America
Synes du ikke, BMW’s K 1600 GT og GTL har attitude nok, men er du for glad for topboks til at ville købe en Bagger, jamen så har tyskerne hørt dine bønner.

Den nye K 1600 Grand America er i bund og grund en K 1600 B med ekstra bagageplads og ryglæn til passageren. Motoren er også den samme rækkesekser med 160 hk, men i Grand America er tophastigheden begrænset til 162 km/t af hensyn til cruising ”The American Way” – så hvis navnet ikke havde afsløret det, bør der nu ikke være tvivl om, at modellen først er fremmest er tiltænkt USA.

Udover topboksen med ryglæn og den indbyggede baglygte, adskiller den nye model sig fra K 1600 B ved en højere vindskærm og den unikke to-farve lakering i sort og ”Austin Metallic” gul.

C 400 X
BMW havde også en model med til byfolket i form af den mellemstore scooter C 400 X. En 350-kubiks 1-cylindret motor med 34 hk er koblet til en trinløs CVT-gearkasse, og så satser tyskerne stort på ”connectivity” – altså opkobling mellem scooter/mc og smartphone til eksempelvis afspilning af musik eller navigation.

F 750 GS og F 850 GS
Den største nyhed var dog de nye GS-modeller F 750 og F 850. Begge rejseenduroer benytter en nyudviklet 2-cylindret motor på 853 cm3, der i F 850 yder 95 hk og i F 750 yder 77 hk. Sidstnævnte kan dog også leveres i en A2-version med 48 hk.

GS’erne er nyudviklede i de fleste henseender, både stel, affjedring for og bag samt designet er således opdateret fra de tidligere modeller. Som det ses hos mange mærker, sættes der også stort ind på elektronikfronten. F 750 GS og F 850 GS har ABS og traction-control med forskellige køre-modes, LED-lys for og bag, en ny 6,5” TFT-farveskærm til instrumenteringen og administration af ”connectivity”-opkoblingen til smartphone, samt mulighed for både elektronisk affjedring, nøglefri start og automatisk nødopkald.

Harley-Davidson

Næsten alle de større mc-producenter har bragt nyheder med til EICMA udstillingen i Milano, og Harley-Davidson havde gemt en af deres nye Softail-modeller til lejligheden, for ikke at være udenfor.

Sport Glide
Den Amerikanske producent har allerede lanceret otte nye Softail-modeller i efteråret 2017, hvoraf Touring Nyt har prøvet fire, som er beskrevet i ”Big Twin test i Catalonien” i blad nummer 8/2017.

Ligesom flere af søstermodellerne var Sport Glide også tidligere en del af Dyna-familien, men i 2017 har H-D fusioneret Dyna-modellerne i Softail-serien - og altså opløst hele familien Dyna. Den niende Softail er beregnet til en blanding af hverdags- og turkørsel, og i hjertet finder man Milwaukee-Eight 107-motoren. Sport Glide er udstyret med en let aftagelig styrkåbe, og så kan den kan leveres med eller uden sidetasker med i alt 25,5 liter bagageplads.

Kawasaki

Kawasaki havde et par nyheder, vi så præsenteret i Tokyo forrige uge, som f.eks. den nye Ninja 400 vi har skrevet om her. Men der var også store nyheder på standen, som ikke var set før!

Ninja H2 SX/SE

En af EICMA 2017's største nyheder var at finde på japanernes stand. Kawasaki går i sportstouring-mode med deres nye 200 hk H2 SX. Den højpotente touring-raket kommer i to modelvarianter - en standard Ninja H2 SX og en Ninja H2 SX SE. Sidstnævnte er udstyret med bl.a. TFT LCD-display, launch-control, G-kraft måler, adaptivt LED-kurvelys, Quick-shift og højere kåbeglas.

Motormæssigt har SX og SX SE samme antal hestekræfter som den oprindelige H2’er, men derudover yder de nye SX’ere hele 137 Nm ved 9500 o/m. Touring-udstyr og komfort koster vægt (Trellis-stellet er forstærket for at kunne klare vægten fra passager og sidetasker), men det er lykkes for Kawasaki at holde vægtforøgelsen nede på 18 kilo.

Kawasaki Danmark oplyser en pris, som starter ved 360.000 gode danske kroner – altså et godt stykke under en standard H2's pris på 489.075 kr.

Z 900 RS Café
En anden nyhed er retromodellen Z 900 RS, som vi skrev om efter præsentationen i Tokyo. Til EICMA-udstillingen havde Kawasaki dog endnu et trick i ærmet, de præsenterede nemlig en kåbemodel med tilnavnet Café Racer.

Teknikken deler de to RS'ere (948-kubiks række-4'erer med 111 hk), men Café-modellen har bikinikåbe og en unik grøn lakering. Derudover har modellen lavere racer-styr, der medfører en mere fremadlænet og engageret kørestillling og et andet sæde med form lidt mere a'la anderumpe.

Vi glæder os til den internationale prøvekørsel af Z 900 RS-modellerne sidst i november, som I kan læse om i første 2018-nummer af Touring Nyt.

Ninja ZX-10 R SE
Afslutningsvis havde japanerne en opdateret udgave af deres supersports-cykel ZX-10R med. Den eneste forskel på den nye SE-modell er affjedringen, der er opgraderet til elektroniske Showa-enheder for og bag.

Det var de største nyheder, vi valgte at bringe fra dette års EICMA-udstilling, men du kan naturligvis læse meget mere om både disse modeller og alle de andre nyheder i næste nummer af Touring Nyt, der udkommer i starten af december.