MC nyheder

Premiere på den nye Ducati-V4

  • 6-zoom.jpg
  • 7-zoom.jpg
  • 2-zoom.jpg
  • 3-zoom.jpg

Rygterne har svirret i månedsvis, men nu er italienernes nye motor endelig offentliggjort – giv en firecylindret velkomst til Desmosedici Stradale!

Som optakt til Misano MotoGP'et i Italien har Ducati netop præsenteret den motor, der skal drive deres kommende gadeflagskib, og fra 2019 skal genskabe fordums dominans i WorldSBK.

Den nye V4 er en videreudvikling af motoren, der sidder i Ducatis MotoGP-racer; Desmosedici GP. Desmosedici Stradale-motoren ('Stradale' er italiensk for 'vej') har ligeledes de fire cylindre siddende i 90 grader, men har dog større slagvolumen end racermotoren, til gavn for momentet i mellemområdet. Mens boringen på 81 mm er identisk med Desmosedici GP-motoren, har Stradale en øget slaglængde på 53,5 mm. 

Den nye motor er på 1.103 cm3 og yder mere end 210 hk ved 13.000 o/min. Dens maksimale 120 Nm leveres fra 8.750 til 12.250 o/min, og motoren kan tage mere end 14.000 o/min. Præstationerne til trods lever den hårdkogte motor alligevel op til Euro4-normen samt Ducatis serviceinterval på 24.000 km.

Omkring årsskiftet følger en R-version af motoren med slagvolumen på under 1.000cc, der er det maksimalt tilladte i WorldSBK. Det er en afart af denne motor, der tager over fra Ducatis V2'er i 2019, men der kommer også en R-version til offentlig vej, som agerer homologering af raceren.

Vi glæder os til at se den cykel, som den nye Ducati-motor skal placeres i, samt den kommende R-udgave. Men indtil da kan I få et nærmere kig på Desmosedici Stradala V4-motoren i videoen her, desværre endnu uden lyd (!?!) - vi ved heller ikke, hvad i alverden Ducati tænker på.

 

Men bare rolig, vi har jeres ryg! Så indtil italienerne selv melder ud, har vi skaffet en lille spionoptagelse til jer - selv tak.