MC nyheder

Red en tyv – lås din motorcykel

Alt for mange tyve kommer galt af sted – når de stjæler motorcykler. 

I perioden fra 2007 til 2016 blev der stjålet 14.528 motorcykler i Danmark. Desværre har de mange mc-tyverier også medført et stort antal uheld. Uheld, der ikke registreres som andet end uheld med motorcykel – og derfor skævvrider billedet af den reelle situation omkring motorcykeluheld. Disse uheld ender desværre ofte fatalt for tyven.

Med kampagnen "Red en tyv – lås din motorcykel" vil Motorcykel Forhandler Foreningen (MFF) prøve at påvirke ejere af motorcykler, specielt dem uden standardmonteret startspærre, til at være ekstra påpasselige, når de forlader deres køretøj.

"Op imod 140.000 motorcykler i Danmark er ikke forsynet med elektronisk startspærre, hvilket gør dem specielt attraktive for tyven. Derfor opfordrer vi særligt denne gruppe motorcykelejere til altid at låse motorcyklen forsvarligt med solide låsesystemer eller eftermonterede elektroniske tyverialarmer. På den måde kan man redde en tyv fra at køre galt – og dermed forhindre en ulykke, der kan ende fatalt," siger John Tange, formand for Motorcykel Forhandler Foreningen, i en pressemeddelelse.

For at komme problemet til livs iværksætter Motorcykel Forhandler Foreningen nu kampagnen: Red en tyv – lås din motorcykel.

"Motorcykel Forhandler Foreningen har i en lang årrække aktivt beskæftiget sig med sikkerhed for motorcyklister. Direkte ved at tage initiativ til kampagner som Sikkerpå2hjul og andre mere generelle oplysningskampagner – indirekte ved at påvirke producenter til at fremstille produkter, der kan højne sikkerheden for motorcyklister," siger John Tange og tilføjer:

"MFF er naturligvis glade for, at danskerne i stort tal har taget motorcyklen til sig, men MFF er samtidigt helt bevidst om, at der statistisk set kan opstå flere uheld mellem de bløde og hårde trafikanter, når antallet af motorcykler på vejene stiger. En uhelds-situation, hvor motorcyklisten altid bliver den tabende part. Derfor er det nødvendigt hele tiden at holde fokus på områder, hvor der er behov for hjælp – ikke bare til gavn for motorcyklisternes sikkerhed, men i høj grad også for den samlede trafiksikkerhed".