Knap 100 motorcykler fra de seneste godt 100 år ryger under hammeren i Las Vegas, USA den 25. januar i år. Her er motorcykler af alle typer og fra prisklassen under 5.000 kroner til prisklassen over 1.000.000 kr. - uden salær vel at mærke. Vi har udvalgt nogle af det mest spændende eksemplarer her:
Bonhams udbyder imponerende nok flere af de legendariske Vincent-motorcykler, blandt andet to Rapide-modeller og to Black Shadows, der alle forventer at indbringen mellem en halv og en hel million kroner. Auktionens helt stor stjerne er dog en 998-kubiks Vincent Black Lightning fra 1951, der er én af 33 modeller lavet, og én af kun 19 tilbageværende eksemplarer med "matching numbers" - altså med det originale stel og motor. Dette eksemplar har levet størstedelen af sit liv som baneracer i Australien, og tog blandt andet den australske hastighedsrekord i 1953, da ejeren Jack Ehret kørte 228 km/t på et øde stykke vej i New South Wales.
Bonhams solgte i 2008 en anden Vincent Black Lightning - en turboladet version der ligeledes var tiltænkt rekordforsøg, men som aldrig tog nogen titler. Den motorcykel solgte for omkring 2,4 millioner kroner midt under finanskrisen, den dyreste motorcykel nogensinde på det tidspunkt, så det bliver spændende, hvor meget denne rekordholdende Vincent Black Lightning kan indbringe.
Denne smukt renoverede Ducati-racer forventes at indbringe mellem 410.000 kr. og 530.000 kr. Den 125-kubiks motor havde dobbeltoverliggende knastaksler og ydede 17 hestekræfter, og den blev forløberen for Ducatis desmodromiske ventilstyring, som de stadig anvender i dag.
Dette eksemplar har været del af den nu afdøde Jack Silvermans store Ducati-samling, efter den blev købt fra Italien i start-00'erne.
Én af de ældste motorcykler, der skal under hammeren på Bonhams-auktionen i Las Vegas, er denne Pope Model L fra 1914. Motoren er en 1.000-kubiks v-twin, der kunne skubbe "paven" til over 110 km/t - den hurtigste motorcykel overhovedet i 1914.
Denne specifikke model har været ejet af selveste Steve McQueen, og den kører stadig, selvom den har tilbragt en del år som udstillingseksemplar på museer. Motorcyklen forventes at indbringe mellem 750.000 kr. og 870.000 kr.
Auktionens måske "nyeste" eksemplar er denne Honda VFR750R, der på trods af at være bygget i 1990, står som da den forlod fabrikken, med kun 22 kilometer på tælleren - den har altså stort set aldrig været kørt. Den har haft to ejere fra ny, og alle originale papirer mv. medfølger.
RC30 er en af de sikreste fremtidige klassikere, og hvis du nogensinde har drømt om at rejse tilbage i tiden og købe et spritnyt eksemplar, ja så har du nærmest muligheden nu. Det har dog sin pris, Honda'en forventes at indbringe mellem 250.000 kr. og 310.000 kr.
Denne Harley er faktisk til at komme til for penge, på trods af at den er én af mindre end 500 eksemplarer i verden - hvilket faktisk gør den til en af de mest sjældne Harley-Davidson modeller overhovedet. Den stort set ukendte MT500, der bygger på HD's store tradition for militærmotorcykler, forventes nemlig at sælge for mellem 110.000 kr. og 120.000 kr.
Modellen har ellers reel kamperfaring, da flere MT500-eksemplarer gjorde tjeneste under Operation Desert Storm i Golfkrigen. Selvom dette eksemplar har både gevær- og ammunitionskasser, har den dog ikke været i krig, den er nemlig solgt privat og har kun kørt 200 kilometer i sit liv.
Ét af de mere pudsige køretøjer, der kommer under hammeren i Las Vegas, er denne 354-kubiks Cushman Super Eagle. Dette eksemplar er fra 1962, og det er en videreudvikling af Cushmans populære Eagle-model fra 1949.
Den 8-hestes scooter er godt dækket ind i krom, og den skiller sig ud fra datidens scootere ved at have benzintanken placeret i den traditionelle motorcykelposition mellem sæde og styr. Den nuttede scooter forventes at sælge for mellem 31.000 kr. og 44.000 kr.
Du kan se mange flere motorcykler fra auktionen i galleriet øverst, og drømme dig igennem samtlige modeller på Bonhams hjemmeside her.