Måske siger navnet "Brudeli" dig ikke det helt store, men for 5-10 år siden producerede det norske mc-mærke et par modeller med navnet Leanster 654L og 625L. Disse 3-hjulede motorcykler havde to styrende forhjul og et drivende baghjul, ikke ulig Yamahas nye Niken-model.
Men hvor Niken har to sæt upside-down-forgafler, anvendte Brudeli et patenteret forhjulsophæng - og det er blandt andet dette patent, som Yamaha har fået adgang til med overtagelsen af det norske mærke. Brudelis ophæng gør det muligt at lave nedlægning på op til 45 grader, og eftersom tyngdepunktet forskydes sidevers med den snedige konstruktion, er det lettere at lave pludselig retningsskift, end det er tilfældet for de fleste andre tre-hjulere.
Denne illustration fra patentet viser, hvordan tyngdepunktet forskydes under nedlægning.
Geir Brudeli, der grundlagde virksomheden i 2001, udtalte i en pressemeddelelse om overtagelsen: "Jeg ser det som en stor ære, at Yamaha har besluttet at anskaffe sig den teknologi, som vi begyndte udviklingen af her i Norge. Med tanke på Yamahas kompentencer, viden og passion bliver det spændende at se deres fremtidige produkter".
Om Yamaha påtænker helt at skifte til denne form for forhjulsophæng, om de vil tilføje typen til Niken-porteføljen, eller blot forhindre at konkurrenter får fingre i det, vides ikke. Men opkøbet viser i hvert fald, at Yamaha er seriøse omkring udviklingen af 3-hjulede motorcykler.