Om Jernbag

Enkelt fortalt går Iron Butt og den danske version, Jernbag, ud på at køre et antal km på en given tid. Dette skal dokumenteres over for MCTC, og når det er godkendt, modtager man et stofmærke og et diplom. Hvis man opfylder de amerikanske betingelser, kan man også betale og søge den amerikanske organisation om deres diplom, men det er ikke noget, som MCTC kan involvere sig i. Af ophavsretlige årsager kan MCTC heller ikke kalde den danske version for Iron Butt.

 

Med inspiration fra det amerikanske har MC Touring Club lavet en dansk udgave af Iron Butt.

Læs denne vejledning grundigt igennem, før du kører en Jernbag!

Enkelt fortalt går Iron Butt og den danske version, Jernbag, ud på at køre et antal km på en given tid. Dette skal dokumenteres over for MCTC, og når det er godkendt, modtager man et stofmærke og et diplom. Hvis man opfylder de amerikanske betingelser, kan man også betale og søge den amerikanske organisation om deres diplom, men det er ikke noget, som MCTC kan involvere sig i. Af ophavsretlige årsager kan MCTC heller ikke kalde den danske version for Iron Butt.

For at deltage
i dansk Jernbag skal man være almindeligt medlem af MCTC, men ellers er det gratis. I den danske udgave kan der køres 1610/24, 2000/24 og 2500/36. Det vil sige 1610 km (1.000 miles) på max 24 timer, 2000 km på max 24 timer og 2500 km på max 36 timer – sidstnævnte kaldet ”Siddesår”.
Det er muligt at gennemføre både 1610/24 og ”Siddesår” (2500/36) på samme tur. For eksempel kan du i de første 24 timer køre 1.610 km og derefter fortsætte og køre yderligere 890 km. Der skal så undervejs udfyldes 2 dokumenter, et for Jernbag 1610/24 og et for Siddesår 2500/36.

MCTC har desuden indført en speciel Mini-Jernbag kaldet "Landet på langs". Den er forbeholdt små motorcykler op til 125 ccm). Reglerne for gennemførsel er, at der køres fra Gedser til Skagen eller omvendt på under 10 timer. Ruten er valgfri, og der gælder de samme betingelser for dokumentation som til de almindelige Jernbag. Skema til udfyldelse kan hentes herunder.

Dokumentation
for det kørte antal kilometer og antal timer sker ved, at der på en liste, som kan fås ved at klikke på Skemaer her på siden, skrives startsted, dato, km-stand og klokkeslæt. Dette bevidnes af et vitterlighedsvidne og vedlægges en benzinbon, der er maskinudskrevet med dato, klokkeslæt osv. Næste gang der tankes, skrives det op på listen, og der vedlægges benzinbon. Sådan gøres der, til man er ved sit mål, hvor der igen skal et vitterlighedsvidne til at underskrive på listen.

Motorcyklens kilometertæller accepteres ikke som dokumentation
,
da den sjældent viser korrekt. Kontrol-udmåling af ruten sker ved hjælp af Google Maps. Opfylder den kørte rute ikke kilometer-kravet ifølge Google Maps, vil turen IKKE blive godkendt.

Køres der en ”rundtur”, skal man have benzin-boner derfra, hvor ruten drejer
, så ruten kan følges hele vejen. Køres der til et punkt halvvejs og tilbage samme vej, skal man huske en bon fra vendepunktet. At køre den samme rundstrækning flere gange for at opnå samlet antal km accepteres ikke.

Når en tur er kørt, skal dokumentationen indsendes til MCTC for godkendelse med benzinboner nummereret fortløbende fra 1 samt rute-listen og et kort eller en kopi, hvorpå ruten og kontrolpunkter er indtegnet. Vær opmærksom på følgende vedrørende benzin-boner: Adresse på tankstationen SKAL fremgå af benzin-bonen. Dankortnotaer har ikke fuld adresse påtrykt, så sørg for at gemme den rigtige kvittering. Når turen er godkendt, modtager man et broderet stofmærke og et diplom.
Bagsædepassagerer kan ikke deltage i Jernbag.

Skemaer:
1610 km / 24 timer
2000 km / 24 timer
2500 km / 36 timer
Landet På Langs < 125 ccm / 10 timer

Har du spørgsmål til Jernbag kørslen, kan du kontakte MCTC på tlf. 8611 6200 eller på gs@mctc.dk.