FEMA har samlet op på reglerne i de europæiske lande
Kørsel med anhænger efter motorcykler i Europa er ikke så ligetil, som man skulle tro. Europa-
kommissionen har ikke helt tænkt trailer- og anhængertanken til ende under udviklingen af det nye
kørekort-direktiv og har så at sige glemt (i modsætning til reglerne for biler), at motorcykler også kan
køre med anhænger. Det betyder, at hvert land kan lave sine egne regler!
FEMA har indsamlet så mange oplysninger som muligt om reglerne i de europæiske lande, og
beder samtidig folk, som har supplerende oplysninger om at sende dem I en mail til info@fema-online.eu.
Vi videregiver her skemaet oversat til dansk:
Land | Tilladt | Max. Hastighed | Max. vægt | Max. bredde | andet ** | Reference |
Østrig* |
Ja |
100 km/t |
80 cm | ANWB | ||
Belgien |
Ja |
120 km/t |
1 meter ved solo motorcykel, Ved motorcykel med sidevogn må anhængeren ikke være bredere en selve køretøjet | Ved kørsel med anhænger bag motorcykel med sidevogn skal sidevognen have en bremse. Anhængeren skal have to røde reflekser. Ingen passagerer er tilladt i anhængeren | MAG B, Federale Overheid- dienst Mobiliteit en Vervoer |
|
Tjekkiet |
Ja |
80 km/t |
UAMK | |||
Denmark |
Ja |
80 km/t |
150 kg (200 kg fra januar 2017) |
Længde: 2.5 meter, bredde: 1 meter (1,3 m fra januar 2017) | Ingen passagerer er tilladt i anhængeren, som skal være indregistreret (med nummerplade) | DMC, MCTC, Færdselsstyre-sen, Danish Road Safety Agency |
Estland |
Ikke regelsat |
Ikke regelsat | Ikke regelsat | Ikke regelsat | Examination Department Estonian Road Administration | |
Finland | Ja, med A kørekort | Uden affjedring: 60 km/t, med affjedring: 80 km/t | Totalvægt maksimalt det halve af det trækkende køretøjs vægt. | 1.5 meter eller ikke bredere end det trækkende køretøj. | Ingen passagerer er tilladt i anhængeren, max. en aksel. | Finnish Transport Safety Agency (Trafi), Unit Driving Licences and Permits |
Frankrig* |
Ja |
130 km/t |
Totalvægt maksimalt det halve af det trækkende køretøjs vægt. | Div. | ||
Tyskland |
Ja |
60 km/t |
Totalvægt< 750 kg |
1 meter |
Max hastighed på motorveje er 60 km/t. Der er ingen mulighed for tilladelse til højere hastigheder. | Federal Ministry of Transport and digital Infrastructure |
Grækenland | Nej, men tilladt for turister |
80 km/t |
Der forefindes ingen regler i den national lovgivning om kørsel med anhænger bag motorcykler. | Ministry of Infrastructure, Transport & Networks | ||
DG of Road Safety | ||||||
Directorate of Road Traffic & Safety | ||||||
Ungarn | Ja, på L3, L4, L5 køretøjer, med A-kørekort | Samme regler som for biler med anhænger |
80 kg |
Stabilitet må ikke blive påvirket. Kun et-hjulede anhængere er tilladt. Ingen anhængere er tilladt bag motorcykel med sidevogn. | General Police Directorate Road Safety Service & Central Office for Administrative and Electronic Public Services | |
Irland |
Ja |
80 km/t |
Totalvægt < 150 kg |
1 meter |
Ikke regelsat under regler for. Der forefindes kun regler for motorcykel-anhængere i ”Road Traffic Regulations 2003” for motorcykler over 125cm3 | Road Safety Authority, MAG IE |
Italien* |
Ja |
80 km/t |
Totalvægt maksimalt det halve af det trækkende køretøjs vægt. | Div. | ||
Letland |
Ja |
90 km/t |
Ikke oplyst | Ikke oplyst | Der må kun køres med specielt designede (fremstillede) anhængere til motorcykler. | Road Traffic Safety Directorate |
Litaun |
Nej |
– | – | – | – | ANWB |
Luxemborg* |
Ja |
90 km/t |
||||
Malta |
Ja |
– | – | – | – | Government |
Holland |
Ja |
90 km/t |
750 kg |
2 meter |
Ingen passagerer er tilladt i anhængeren. | |
Norge |
Ja |
80 km/t |
NMCU | |||
Polen |
Ja |
Motorvej 80 km/t, hovedvej 70-80 km/t, by 50 km/t | Obligatoriske nærlys i dagtimerne. Berusede passagerer må ikke benytte bagsæde eller anhænger, men er tilladt i sidevogn. | Div. | ||
Portugal |
Ja |
Motorvej 80-100 km/t, landevej 70 km/t, By 50 km/t | Obligatoriske nærlys i dagtimerne, Det er ikke altid tilladt at overhale med motorcykel selvom det er tilladt for biler. | Div. | ||
Rumænien |
Ja |
A1: 90 km/t på motorvej, 80 km/t på nationale europæiske veje, 70 km/t på andre veje, A2, A: 130 km/t på motorvej, 100 km/t på nationale europæiske veje, 90 km/h on på øvrige veje |
750 kg |
Kun én-akslede og indregistrerede anhængere med gyldig forsikring og i tilstrækkelig teknisk stand; den maksimale hastighed med anhænger er 10 km /t under den maksimale hastighed for motorcykler uden anhængere. | Ministry of Home Affairs, Driving licensing and vehicles registration directorate | |
Slovakiet |
Nej |
– | – | – | – | Police Force Presidium Slovak Republic |
Slovenien |
Ja |
Motorvej : 100 km/t, øvrige veje: 90 km/t, ved vejarbejde: 50 km/t. | Samme regler som for O1 anhængere monteret bag biler. | Ministry of Infrastructure | ||
Spanien |
Ja |
108 km/t (120 km/t -10%) | Totalvægt maksimalt det halve af det trækkende køretøjs vægt. | Kørsel med anhænger bag motorcykler er kun tilladt i dagtimerne og hvis der er klart sigte | Div. | |
Sverige |
Ja |
80 km/t |
Totalvægt maksimalt det same som det trækkende køretøgs tørvægt. | 1.25 meter, 2 meter motorcyklen har 3-4 hjul. | Anhængeren behøver ikke at være indregistreret, men skal have godkendte dæk, et ID-nummer, indikatorer, refleksanordninger, bremselygter og lys på bagsiden. | SMC, Sektion regelinfo- mation Transpor-tyrelsen |
Schweiz * |
Ja |
60 km/t |
80kg |
1 meter |
Passagerer er ikke tilladt i anhængeren, separat vignet til trailer ved motorvejskørsel. | Div. |
England | Ja, med A-kørekort |
96 km/t |
Totalvægt maksimalt 150 kg eller <2/3 af det trækkende køretøjs fuldtankede vægt. (Motorcykel+ brændstof+olie) |
1 meter |
Motorcykler over 125cc | BMF |
* Ikke bekræftet af en FEMA medlemsorganisation.
** Tekniske krav til størrelse og vægt varierer: bredde varierer fra 0,8 til 2,5 meter, også
længden er forskellig. Motorcykel-anhængere er ikke en del af EU-typegodkendelsen, ikke s
es som O1 trailere, fordi O-kategori trailere skal fastgøres til køretøjer med mindst fire hjul.
FEMA har undersøgt oplysningerne grundigt, men kan ikke drages til ansvar for oplysningernes
korrekthed. Det betyder kort fortalt, at man selv er nødt til at kontrollere de enkelte landes regler
inden man tager på tur med trailer eller anhænger bag på motorcyklen.