Fabrikanten af motorcyklen foreskriver som oftest i instruktionsbogen en given dækstørrelse og et givent dæktryk. Hvis dækstørrelsen eller dæktrykket ændres, kan det medføre dårlige køreegenskaber og et forhøjet dækslid. Er dæktrykket for lavt eller sporingen forkert, slider det unødigt på dækket, og det medfører en hyppigere udskiftning. Bemærk, at motorcyklens instruktionsbog også indeholder oplysninger om dæktryk, såfremt man kører med bagage eller passager. Generelt gælder det, at jo højere hastighed, jo højere dæktryk.
Da tryk ofte angives i forskellige enheder, viser tabellen sammenhængen mellem de forskellige enheder – kPa (kilopascal), bar, psi (”pounds per square inch” – lb/inch2) og kp/cm2 (kilopond per kvadratcentimeter).
kPa |
bar |
psi |
kp/cm2 |
150 |
1,5 |
21,8 |
1,53 |
160 |
1,6 |
23,2 |
1,63 |
170 |
1,7 |
24,7 |
1,73 |
180 |
1,8 |
26,1 |
1,84 |
190 |
1,9 |
27,6 |
1,94 |
200 |
2,0 |
29,0 |
2,04 |
210 |
2,1 |
30,5 |
2,14 |
220 |
2,2 |
31,9 |
2,24 |
230 |
2,3 |
33,4 |
2,35 |
240 |
2,4 |
34,8 |
2,45 |
250 |
2,5 |
36,3 |
2,55 |
260 |
2,6 |
37,7 |
2,65 |
270 |
2,7 |
39,2 |
2,75 |
280 |
2,8 |
40,6 |
2,86 |
290 |
2,9 |
42,1 |
2,96 |
300 |
3,0 |
43,5 |
3,06 |
Bemærk, at dæktryk altid måles med kolde dæk (maksimalt 30oC = håndvarm). Dæktrykket bør kontrolleres mindst hver anden uge. Se vejlendende dæktrykstabel.