(1) Det første tal er dækkets bredde i millimeter (på ældre dæk kan det stå i tommer). Tallet efter skråstregen er forholdet mellem dækkets højde og bredde i procent, her 50 procent af 190 mm, altså 95 mm. Dæk med diagonalkarkasse (dækkonstruktioner forklares senere) efterfølges af en bindestreg. Ved diagonalbæltedæk kendetegnes det ved et ”B”, og dæk med radialkarkasse med obligatorisk bælte påtegnes ”R” (hvis dækket er godkendt til hastigheder over 240 km/t, vil der stå et ”Z” foran, som eksemplet viser). Det næste tal er fælgdiameteren i tommer. ”M/C” viser, at det drejer sig om et motorcykeldæk. Efterfølgende tal, i parentes afhængig af hastighedskode, er den maksimale belastning dækket kan bære fastsat ud fra et belastningsindeks (se tabel) – jo højere tallet er, des større belastning kan dækket bære. Ofte er der et bogstav herefter, som opgiver et hastighedssymbol (se tabel), som er den maksimale hastighed, dækket kan holde til uden at briste. Endeligt betyder ”TL” eller ”TUBELESS” et slangeløst dæk, og ”TT” betyder, at dækket kan køres med slange (”Tube Type”). Den gule eller røde plet maling angiver, at ventilen skal placeres ud for denne med hensyn til afbalancering.
(2) Udover mærkenavnet har dækket som oftest et tilnavn. Tilnavnet fortæller ofte noget om dækkets gummisammensætning, og bogstavs-/talkombinationen efter tilnavnet kan fremhæve, at dækket er til en bestemt motorcykelmodel.
(3) ”DOT” symbolet er en forkortelse af Department of Transportation (det amerikanske transportministerium), og det viser, at dækket opfylder de amerikanske dækregler. Bogstavs-/talkombinationen efter ”DOT” symbolet er en producentkode, som er en kodet værdi for dækkets konstruktion og identifikation i henhold til de amerikanske regler.
(4) Dækkets produktionsdato kan læses efter ”DOT”-mærket i det ovale felt. Siden år 2000 bruges der et firecifret tal, hvor de første to tal viser produktionsugen, og det tredje og fjerde tal sammen viser produktionsåret. Eksemplet viser et dæk fra uge 32 i år 2006. På dæk fra før 2000 blev produktionsdatoen vist som tre tal i slutningen af serienummeret, hvor de første to var produktionsugen og det tredje produktionsåret. I årtiet 1990-1999 blev tallet efterfulgt af trekant, hvor 296▲ betyder uge 29 i år 1996.
(5) Tallene viser den maksimale belastning og det maksimale dæktryk i henhold til de amerikanske, canadiske og australske regler.
(6) Det indre af dækket kommer også til udtryk på dækkets ydre. Eksemplet viser, at dækkets slidbane består at et lag stål, et lag polyester og to lag nylon. Dækkets sider består af to lag nylon.
(7) ”E”-typegodkendelsesmærket og -nummeret viser, at dækket overholder alle kravene i henhold til EUs såkaldte ECE-30 regulativ R30. Regulativet er en produktionsnorm, der stiller krav til dækkvalitet, mærkning og hastighed.
(8) Desuden oplyses man det land, hvor dækket er fremstillet – eksempel ”Made in Japan”. På nogle dæk bliver man også oplyst, hvor dækket er designet, eksempel ”Design in Taiwan”.
(9) Den afbillede pil fortæller, hvilken retning dækket skal dreje i for at være monteret korrekt. Desuden gøres man opmærksom på, at dækket kun må anvendes som for- eller bagdæk (”front” er ensbetydende med fordæk og ”rear” bagdæk).
(10) Endelig er dækket udstyret med slidindikatorer i dækkets slidbanemønster. Hvis dækket er slidt så meget ned, at slidindikatorerne er på højde med mønsterribberne, betyder det, at der kun er 1,0 mm slidbane tilbage. Hvis man har svært ved at finde slidindikatorerne, kan de findes ud for de mange små lodrette pile, trekanter eller markeringen ”TWI” (Tread Wear Indicator) på siden af dækket.
HUSK ved skift af dæk bør man også altid udskifte ventilen, da ventilens gummi mørner med tiden. Revner den gamle ventil under kørsel, er risikoen for styrt meget stor, da dækket hurtigt bliver fladt.