Nye dæk – hvad nu?

Trods den store udvikling af mc-dæk generelt så kræver nye dæk stadig en vis tilkøring, og et styrt kan let blive resultatet af at ignorere det. Men hvordan gør man så og hvorfor?

Adskillige motorcyklister er styrtet i første sving eller rundkørsel efter montering af nye dæk. Tilkøring af nye og ubrugte mc-dæk er fortsat nødvendigt nu om dage, og producenterne har umiddelbart ingen mirakelkur, der fjerner denne opgave fra brugeren.

Nye dæk har en glat slidbane, som skal slides til for at opnå maksimalt vejgreb. At dækket først fungerer effektivt, når det har nået driftstemperatur, gælder både nye og brugte dæk.


Nye dæk leveres med en meget fin og glat overflade, og et ubrugt dæk har blandt andet derfor ikke maksimalt vejgreb. Dækkets overflade skal nemlig først køre, inden den åbner sig og derved skaber den vigtige tandhjulseffekt, som for alvor får dækkets slidbane til at griber fast i asfaltens mange små ujævnheder.

Mange forskellige parametre kan give nedsat vejgreb. Eksempelvis større mængder af salt, sand, grus, olie, korn og lignende på vejbanen, der ligesom kolde, våde eller stærkt slidte asfaltbelægninger bør tænde advarselslamper hos mc’ister. Det samme gælder som nævnt for nye og ubrugte dæk – især hvis de kombineres med ovennævnte.

Der er dog ingen grund til panik, hvis man kører efter forholdene. Der er ikke tale om et spil i lotteriet, da lidt tålmodighed og omtanke eliminerer faren for uheld ved dæktilkørslen.
 

Det er ofte i de første kurver, at tilkøring af nye dæk går galt. Efter den indledende kørsel og opvarmning er overstået, kan nedlægningsvinkel, acceleration og bremsepåvirkning relativt let øges, bare det foregår kontrolleret, gradvist og efter forholdene.

 
Det er lettest og derfor mest sikkert at tilkøre nye landevejsdæk på tør og ren asfalt. Kontroller for korrekt montering – at omløbsretningen er rigtig, og at dækket sidder ordentligt på fælgen.

Dæk fungerer altid mest effektivt, når de har opnået arbejdstemperatur. Start altid med at varme dækket op med forsigtig kørsel, og brug minimal nedlægning på mc’en i de første sving, mens kørslen skaber varme i dækkene. Undgå pludselige accelerationer, maksimal bremsning og store nedlægninger, især i sving, da især gradvis brug af dækkenes sider er vigtig i starten af kørslen. Husk også på, at selvom du har kørt igennem flere venstresving og gradvist kørt dækket til på venstre side, så er dækket stadig ubrugt og uden det fulde vejgreb første gang du drejer til højre – hvilket nærmeste er en klassiker at glemme.    
 
Myter om nye dæk
Emnet nye mc-dæk er præget af en del myter. Eksempelvis, at de er glatte på grund af et slipmiddel i støbeformen. Men moderne dækproduktion sørger nu for, at dæk kan slippe formen via korrekt materialevalg og ved at støbeformens overflade fremstår glat og nærmest poleret.

Slipmidlet man brugte tidligere, for at dækket kunne slippe formen efter vulkanisering, kunne gøre tilkørslen vanskeligere, og forskellig kemi af tvivlsom karakter er i tidens løb blevet brugt som affedtning. Producenterne advarer dog enstemmigt imod enhver brug af opløsningsmiddel på dæk.

 

 

Efter montering, bør montøren dog altid tjekke, at slidbanens overflade er ren og tør. Fjern eventuelt overskydende smøremiddel fra monteringen ved at rengør dækkets overflade med en tør klud. Fjern også eventuelle påklistrede etiketter før brug, men brug kun produkter godkendt til rengøring af dæk (eksempelvis buffer) til at fjerne limrester fra etiketten.

Den anbefalede tilkøring giver også nye dæk tid til at sætte sig på fælgen, ligesom dækkets forskellige lag (karkasse og slidbane m.m.) arbejder sig mere sammen i processen via temperatursvingninger, der opstår ved almindelig landevejskørsel. Bridgestone anbefaler eksempelvis ca. 200 km tilkørselsperiode på deres landevejsdæk.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på info@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.