Gearing og hastighed

Et transmissionssystem består af en række udvekslingsforhold, og kender man dem, kan man udregne hastigheden ved ethvert omdrejningstal i hvert enkelt gear.

 

Det er total-gearingen (udvekslingsforholdet mellem motoren og baghjulet), som bestemmer, hvor stærkt motorcyklen kører ved et givent omdrejningstal. Kender du bagdækkets omfang, eller diameter, samt udvekslingsforholdene i de enkelte gear og mellem krumtap og kobling og mellem forreste og bagerste kædehjul, kan du selv udregne hastigheden ved ethvert omdrejningstal i hvert enkelt gear.

Et regneeksempel
En Suzuki GS 500 E (årg. 1998) er født med et 130/70-17 bagdæk, og det vil sige, at omfanget er omkring 1,85 meter, og at maskinen altså tilbagelægger 1,85 m for hver baghjulsomdrejning.
 
Udvekslingsforholdet mellem krumtap og primærakslen er 2,714, idet det drivende tandhjul på krumtapakslen har 28 tænder, og det drevne har 76 tænder (76:28 = 2,714).
 
Udvekslingsforholdene i de enkelte gear i gearkassen er 2,461/1,777/1,380/1,125/0,961/0,851. Det er også antallet af tænder på de drivende og de drevne tandhjul, som bestemmer udvekslingsforholdet.
 
Kædehjulene har henholdsvis 16 og 39 tænder, så sekundærudvekslingen er altså 39:16 = 2,438.
 
Vi har nu alle de nødvendige tal for at beregne, hvor stærk en GS 500 E (med standard-bagdæk og -gearing) kører ved bestemte omdrejningstal i et givent gear. Vi kan derfor også beregne, hvor stærkt den kører ved eksempelvis 5.000 o/m i de enkelte gear.
 
Formlen, vi bruger til at beregne hastigheden, ser således ud:
 
                      omdrejningstal x hjulomfang i meter x 60
km/t =            ------------------------------------------------------
                      totaludvekslingen i det givne gear x 1.000
 
Totaludvekslingen i de enkelte gear findes ved at gange de enkelte udvekslingsforhold med hinanden. For 2. gear ser det fx således ud: 2,714 x 1,777 (udvekslingen i 2. gear i gearkassen) x 2,438 = 5,631.
 
For 5.000 o/m i 2. gear ser beregningen således ud:
 
5.000 x 1,85 x 60                          555.000
----------------------          =             ----------            =   47,2
 11,758 x 1.000                             11.758
 
Maskinen er altså gearet til at køre 47,2 km/t ved 5.000 o/m. Ved 1.000 o/m kører den så 47,2 km/t : 5 = 9,44 km/t. Forholdet mellem omdrejningstal og hastighed i de enkelte gear ligger altid fast, så har man hastigheden ved et givet omdrejningstal (normalt bruger man hastigheden ved 1.000 o/m som udgangspunkt) i et gear, kan man altid beregne hastigheden ved alle andre omdrejningstal i samme gear.
Vil man f.eks. vide, hvor stærkt en GS 500 E kører ved 11.000 o/m (rødt felt) i 2. gear, så ser regnestykket ganske enkelt således ud: 9,44 km/t x 11 = 103,8 km/t.
 
Laver vi nu beregningen for hastigheden ved 5.000 o/m i gearene 3-6, så kommer vi til følgende tal: 60,8 km/t, 74,6 km/t, 87,3 km/t og 98,6 km/t.
 
Skal mc’en køre hurtigere?
Vil du have din mc til at køre hurtigere ved et givet omdrejningstal, så må du geare den op. Det er sker lettest ved at vælge en anden størrelse kædehjul (større foran og/eller mindre bagpå). Men du skal være opmærksom på, at en opgearing forringer accelerationsevnen. Du må altså vælge, hvad du helst vil, du kan ikke få både i pose og i sæk.
 
I øvrigt er de fleste japanske motorer skabt til at rotere, og så længe du holder dig under det røde felt på omdrejningstælleren, inden du skifter gear, behøver du ikke frygte for motorens liv.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på tn@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.