Amerikansk streetfighter

  • B10-_MK47755276-2.jpg
  • B7--BLUE--_MK4735065.jpg
  • B47---50122_LC_MY21_191745.jpg
  • B46---50125_LC_MY21_191745.jpg
  • B80--LC3_0832.jpg
  • B67--LC3_9566.jpg
  • B38-_Bronx.jpg
  • 2125_SF_002.jpg
  • 2125_SF_001.jpg

"Bronx" er Harley-Davidsons bud på en performance-orienteret streetfighter, der skal tage kampen op med de etablerede europæiske og japanske konkurrenter.

Siden XR 1200 blev lagt i graven, har det været småt med sportslige Harley-Davidsons. Jovist, flere modeller giver fed acceleration i lige linje, XL 1200 CX Roadster har endda clip-on-styr og fodhvilere der ikke peger fremad, men det til trods er den mest performanceorienterede Harley i det nuværende modelprogram den elektriske LiveWire.

Under én liter
Så hvad gør man, hvis man er glad for både Harley-Davidson og sving, men ikke vil køre på el? Svaret på det spørgsmål lancerer amerikanerne næste år i form af streetfighter-modellen Bronx. Vi kender ikke alle detaljer endnu, men det er sikkert, at Bronx kommer til at få en version af Harleys nye vandkølede "Revolution Max"-V2'er, der også findes i 1250-kubiksversion i den kommende Pan America.

"Bronx" bliver navnet på H-D's streetfighter, der kommer i 2020.

I streetfighteren bliver det i en udgave på 975 kubik, der leverer "mere end 115 hk" og "mere end 95 Nm". Cylinderne er placeret i en større vinkel end eksempelvis Milwaukee-Eight-motoren (60 grader mod 45), hvilket giver plads til dobbelte gasspjæld, der sammen med udskiftningen af luftkøling til fordel for vandkøling er med til at hæve effekten per kubikcentimeter betragteligt.

Et svært marked
Men dét, at selv den "lille" 975-motor har flere heste end nogen motor i H-D's nuværende modelprogram, er dog ingen garanti for succes. Med Bronx går Harley ind på et marked befolket af erfarne Ducati Monster'e, BMW R nineT's og Triumph Speed Triple're samt hele den japanske palet af MT-, Z- og GSX-S-modeller til skarpe priser.

Baseret på disse billeder kommer Bronx med en ny, rundt TFT-skærm.

Radialmonterede monoblock-calipre fra Brembo samt justerbar USD-forgaffel og mono-bagfjeder tegner godt, men der er ingen tvivl om, at Bronx får det svært. Det bliver spændende at se, hvor mange kunder den kan kapre (og til hvilken pris), når den kommer på markedet i slutningen af 2020.

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.