MC nyheder

Auktions-mc: Brug eller bevar?

  • 1981_honda_cbx_1000cc_155326478966e7dff9f98764da33565250918_7f16f571a8_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15538092655815a87f9421ca233565260498_b84dc86cc6_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264713ff9f98764da47441297101_689ddaec58_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647666e7dff9f98764da33565261088_274754153f_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264783f98764da33565254138_f4d2a8bc26_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264697cd2084947441299251_84119a7da3_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264701f98764da47441298651_4857340068_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264718cfcd246526012145_99a63405bc_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264721cfcd246526011635_61b29c1371_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264704f9f98764da47441298191_69a0dc31c8_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264727f9f98764da46526010575_05ed362c7c_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264735d208495d46526009205_1ff77ac13e_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264748d565ef66e7dff9f40475344163_020ffbf31d_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264730f66e7dff9f98764da46526010225_dc669842da_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647439f98764da40475345723_16daf7e262_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264773cd2084933565256908_e73dc0f3de_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264779ef66e7dff9f98764da33565254848_dbdb7b10ca_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264792fcd20832499486137_25036b10f4_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553276353c8586dfa4d1bc01981_honda_1000cc_cbx_155233824865ef66e7dff9f9876cbx-2-1.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647065ef66e7dff9f98764d47441298001_b26ff7ea8e_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647169f98764da47441296561_e5165f773e_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647325ef66e7dff9f98764d46526009685_c462d55dd9_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647767dff9f98764da33565256178_8768d9ef31_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_155326472495d565ef66e7d46526011165_d691e2ca16_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647959f98764da32499485597_f71e110e84_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_155326475865ef66e7dff9f987633565263218_372ce49ea4_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_155326477165ef66e7dff9f987633565257928_c00108b049_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_155326478565ef66e7dff9f987633565253378_8852918b43_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264763495d565ef66e33565261588_3c5bc6a940_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264750495d565ef66e40475343813_49756fdebb_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553276356fa4d1bc0e1742c08b1981_honda_1000cc_cbx_15523382525d565ef66e7dffcbx-3-1.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264761565ef66e7dff9f9833565262748_b67e66439f_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264798495d565ef66e32499485417_c221e48756_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647118764da47441297531_3bec4bcfd2_k-1.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264801565ef66e7dff9f9832499484797_9d059e6823_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647408764da40475346813_05821456b0_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532647538495d565ef640475343143_c7baead7b6_k.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_15532763558586dfa4d1bc0e11981_honda_1000cc_cbx_1552338247cfcd2cbx-1.jpg
  • 1981_honda_cbx_1000cc_1553264738208495d5640475347383_8fe2630cf2_k.jpg

Hvad ville du gøre, hvis du fik fingrene i en urørt veteran-motorcykel – bruge den eller bevare den? Det er en diskussion, som auktionen over unikt eksemplar af en Honda CBX 1000 for alvor har sat gang i.

Skal en motorcykel stå til pynt eller køres på? De fleste (motorcyklister) vil nok mene, at en motorcykel er lavet til blive kørt på – ikke at den skal stå stille.

Men hvad så hvis motorcyklen er et helt unikt eksemplar, som tilmed stadig står i original fragtkasse og aldrig er blevet pakket ud? Er der så tale om kunst, der skal udstilles, eller derimod brugskunst, som skal ud på vejene hurtigst muligt?

Det er spørgsmålet – eller rettere diskussionen – som en nylig afholdt auktion over en fuldstændig urørt veteran-mc har sat gang i.

Solgt for 140.000 kroner

Auktions-motorcyklen er en Honda CBX 1000 fra 1981 i grå lakering med kåbe, indfarvede sidetasker og Pro-Link-affjedring. Den store 6-cylindrede maskine var et af Hondas flagskibe i fortiden og blev kun produceret i perioden 1978-1982.

Det i sig selv er ikke specielt opsigtsvækkende, men det er derimod tallet på CBX’ens kilometertæller, som viser sølle 1,8 miles (knap 3 kilometer). Efter sigende skulle det stamme fra de sidste tilkøringskilometer fra fabrikkens side. Med andre ord har motorcyklen altså aldrig været brugt.

Netop dét faktum – og at motorcyklen stadig står ”usamlet” i original fragtkasse – fik prisen til at stige voldsomt, da auktionen over Hondaen gik i gang på det amerikanske online-auktionshus Bringatrailer.com.

Da auktionen lukkede 5. april, lød det endelige bud på den ”nærmest nye” Honda CBX 1000 på 20.600 dollars – svarende til cirka 140.000 danske kroner. Vinderen af auktion blev brugeren ”Fever22”, som ifølge Bring A Trailers hjemmeside tidligere i år har købt flere biler og motorcykler – heriblandt endnu en Honda CBX 1000 til cirka 110.000 kroner (dog fra 1980 og med omkring 7.400 kilometer på tælleren).

tilbage i tiden donerede CBX-modeller til tekniske skoler, så eleverne kunne lære at arbejde på dem – måske fordi CBX’erne ikke solgte særligt godt frem mod produktionsnedlægningen i 1982.Den endnu ikke udpakkede Honda CBX 1000 fra 1981 blev angiveligt sendt til en amerikansk teknisk skole. Historien lyder, at Honda tilbage i tiden donerede CBX-modeller til skoler i USA, så eleverne kunne lære at arbejde på dem – måske fordi CBX’erne ikke solgte særligt godt frem mod produktionsstoppet i 1982. Det har også fået flere til at spekulere i det lovlige aspekt i salget af den nævnte auktions-CBX. Ifølge "rygterne" skulle skolerne, der modtog CBX-modellerne i starten af 1980'erne, skrive under på, at de ikke måtte videresælge motorcyklerne, men i stedet destruere dem, når der ikke længere var brug for dem.

 

Køber: ”Den bliver i kassen”

Herhjemme kan man til sammenligning – alt efter stand – få et eksemplar af den store CBX til omkring 50.000 kroner og opefter. Men i skrivende stund er der faktisk en adskilt model til salg for 30.000 kroner, hvis nogen skulle have lyst at "investere".

Investering lader nemlig til at være formålet med købet af den unikke auktions-CBX i USA. I en kommentar til annoncen skriver køberen, at Hondaen ”bliver i kassen”, og netop den udmelding har skabt en del røre – både i kommentarsporet på hjemmesiden og rundt om på forskellige mc-hjemmesider og sociale medier.

Derfor vil vi også gerne høre, hvad du tænker om sagen: Skal den store Honda CBX 1000 udstilles eller køres på? Deltag i debatten på MCTC’s Facebookside.

I toppen af artiklen kan du i galleriet se alle billederne af den 6-cylindrede Honda CBX 1000, som blev solgt på auktionen i starten af april. Skulle du være i tvivl om, hvad Honda CBX 1000 er for en størrelse (og ikke mindst hvordan den lyder), bør du se videoen nedenfor.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på info@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.