Foto: Bringatrailer.com
Med en god portion tålmodighed kan man være heldig at sælge en motorcykel for mere end nyprisen. Det kræver dog, at man venter et par år (eller 27) og ikke kører på den – og opbevarer den i den originale kasse fra fabrikken. Nogenlunde dén opskrift havde en sælger i hvert fald held med at følge, da han i sommer solgte en ubrugt og usamlet BMW R 100 GS PD Classic fra 1995 i "original indpakning" på auktion.
BMW R 100 GS'en, som tilmed er én af de få PD Classic-udgaver (PD for Paris Dakar), havde siden importen til Canada i 1995 været opbevaret i den originale trækasse fra fabrikken i Tyskland. Og dét var åbenbart ikke så tosset. For via det amerikanske online-auktionshus Bring a Trailer (BaT) endte motorcyklen med at få et hammerslag på intet mindre end 47.250 dollars, hvilket svarer til over 350.000 danske kroner.
Til trods for det høje hammerslag for den "indpakkede" BMW, som blandt andet byder på luft-/oliekølet 980 kubik 2-cylindret boksermotor med 60 hk og 76 Nm moment, 5-trins gearkasse og "luksustilbehør" i form af høj vindskærm og varmehåndtag, viser kilometertælleren besynderligt nok hele "99.985". Men mon ikke der er tale om en form for "indkørings-nulstilling"? Det må man næsten håbe for køberen.
Guld i gemmerne?
Det er ikke første gang, en motorcykel i original indpakning er blevet solgt til et højt beløb på BaT's hjemmeside. Vi har for eksempel tidligere skrevet om en "lignende sag" med en Honda CBX 1000, der gik for 140.000 kroner.
Så hvis du ejer en motorcykel i original emballage og håber på at sælge den med fortjeneste, kan det være, du gør klogt i at lade den blive i kassen. Medmindre du altså bare gerne vil køre på den.
Se flere billeder af den bekostelige boxer i galleriet øverst og kom hele vejen omkring den i videoen herunder.