Bliv klar til MC-sæsonstart

Forår og sæsonstart er godt på vej, og lidt seriøs forberedelse kan forbygge både ubehagelige overraskelser og unødvendige skrammer. 

Nogle er aldrig stoppet, andre er allerede kommet i gang, men for de fleste mc'ister er indgangen til marts startskuddet, vi har ventet på. Motorcykler vil atter fylde i gadebilledet og endelig er det for alvor tohjuls-tid igen.

For ikke at risikere at få en dårlig start på en ellers god sæson, er der dog en del ting, der er værd at være opmærksom på. For det første er der selve motorcyklen for alle har naturligvis lavet servicetjek af dæktryk, skiftet olie og serviceret motor, kæde, bremser og affjedring m.m...?

Ellers kan du læse en god guide til klargøring af mc’en her.

Forholdene er ofte omskiftelige i foråret, så det er vigtigt at både motorcykel og chauffør er godt forberedt til sæsonstarten.

Vi forudsætter nu, at mc’en er trimmet og klar, men hvad så med chaufføren? Glæden ved at blive genforenet med den tohjulede er høj  men de fleste har ikke kørt på mc, siden den blev gemt væk i efteråret. Det er fristende at lade den spille lidt med musklerne og mærke det berusende sus, når mc’en får lov at folde sig lidt ud. Men midt i forårseuforien er det ekstra vigtigt, at medtrafikanter får en chance til at vænne sig til de mange motorcykler, der nu pryder trafikbilledet igen. 

Start roligt ud

Erfaringen fortæller også, at det tager tid, at blive dus med mc’ens kræfter og få bygget afstandsbedømmelse og reflekser op igen efter vinterdvalen, da mc’en reagerer anderledes og tit er langt kvikkere end ”vintkøretøjet”  ikke mindst trædecyklen.

Redaktionen får ofte også et par kedelige meldinger om uheldige forårsdebuter på motorcykel, når man eksempelvis har glemt, at mc’en i vinterens løb er optimeret med nye og ikke tilkørte dæk. De fleste mc’ister ved det, men nogle glemmer åbenbart, at nye dæk altid er glatte og har nedsat vejgreb, indtil de er blevet kørt varme og trædefladen har været brugt første gang.

Få tips til at køre nye dæk ordentligt til i artiklen her.

Asfalten kan også være mærket af snerydning, salt og andre vinteraktiviteter – så vær opmærksom.

Pas på huller

Vejnettet bære nogle år også præg af vinteren, især hvis vejret har været koldt. Små ujævnheder og urenheder på vejbanen er normalt intet problem for en mc, hvis man kører over dem i jævn fart uden at bremse samtidig. Men hold øje med alvorlige frostskader – der kan være veje med så store revner og huller i asfalten, at de giver problemer på mc.

Start fornuftigt ud ved brug af søsters kærlige hånd og rolige bevægelser til gas, bremse og styring – kør afslappet og med overskud, da panik forværrer stort set alle situationer, vi kan havne i. Passiv kørsel er også et af nøgleordene for problemfri mc-kørsel – altså uden horn i panden og med et vågent øje på de øvrige trafikkanter og vejforløbet.

MCTC ønsker alle en rigtig god sæsonstart og en kanon motorcykelsæson.

Læs mere om sæsonstart, og hvordan du kommer sikkert derudad i artiklen Køretips og ABS.

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.