BMW kalder systemet, som de har udviklet i samarbejde med Bosch, Active Cruise Control (ACC). Systemet registrerer via radar køretøjet foran og vinklen mod det, og beregner derefter den mest sandsynlige linje for de næste 100 meter – og er du for tæt på tilpasses din hastighed automatisk.
ACC kan justeres i tre afstandsniveauer, men har også to køreindstillinger, som bestemmer, hvor hårdt ACC’en skal gribe ind.
Systemet reagerer ikke på stationære køretøjer. Det tillader eksempelvis, at man ved køkørsel passerer andre køretøjer, så her skal man selv stå for at bremse. Systemet vil også omfatte en funktion, der også justerer hastigheden til vejens hældning ved bjergkørsel.
Den første model udstyret med ACC forventes at blive BMW K1600 GT, hvor systemet kan justeres og kobles til og fra via knapper på venstre styrkonsol.
Det ser dog ud til, at systemet hurtigt vil brede sig hos konkurrenterne, da eksempelvis Ducati og KTM oplyser, at de snart er klar med lignende systemer.