Selvom BMW's elektriske mc-scooter C evolution blev introduceret helt tilbage i 2014, er den aldrig nået til Danmark.
Men det bliver der ændret på nu. BMW er nemlig klar med arvtageren til C evolution – den nye CE 04 – der netop er blevet præsenteret online. Og i den forbindelse har BMW samtidig bekræftet, at CE 04 (modsat C evolution) rent faktisk kommer til Danmark.
Leveringsdatoen er endnu ukendt, men prisen på den elektriske mc-scooter med det futuriske design er allerede nu fastsat til "fra 105.000 kroner".
Fra venstre mod højre: C evolution (2014), Concept Link (2017), Definition CE 04 (2020), CE 04 (2021).
"BMW CE 04 er vores nye elektriske stjerne i byen. Den kombinerer elektrisk kørsel med ægte motorcykel-feeling. Den indeholder den nyeste teknologi og de bedste battericeller, som også giver strøm i BMW iX. Ligesom CE 04 vil alle fremtidige BMW Motorrad-modeller til mobilitet i byerne være helt elektriske," lyder meldingen fra Oliver Zipse, øverste chef hos BMW AG.
Begrænset til byen og landevejen
Ligesom C evolution er der med CE 04 dog i høj grad tale om en elektrisk motorcykel, der primært henvender sig til by- og landevejskørsel, hvilket den maksimale ydelse på 42 hk, batterikapaciteten på 8,9 kWh (60,6 Ah) og rækkevidden på op til 130 kilometer også vidner om. Elmotoren er placeret i rammen mellem batteriet og baghjulet, og tophastigheden er angivet til "kun" 120 km/t.
Men CE 04 er ikke uden potentiale af den grund. Og selvom en fuld opladning med almindelig hjemmelader tager 4 timer og 20 minutter, klarer en hurtiglader samme opgave på 1 time og 40 minutter, mens opladning fra 20 til 80 procent kan klares på bare 45 minutter med hurtiglader.
Den nye elektriske mc-scooter kommer også som standard med ASC (Automatic Stability Control), tre køreindstillinger (ECO, Rain og Road), 10,25" TFT-farveskærm, LED-lygter og USB-C-opladerstik. Til gengæld er features som DTC (Dynamic Traction Control), ABS Pro ogadaptivt kørelys ekstraudstyr.