BMW har præsenteret deres første bud på en køreklar el-prototype for en håndfuld udvalgte motorjournalister fra Europa, der desværre ikke omfattede repræsentanter fra det lille danske marked. Vi har derfor ikke selv set den elektriske BMW i aktion endnu, men de offentliggjorte specifikationer viser både, at BMW mener elmotorcyklerne seriøst, men også at en produktionsklar udgave endnu ligger et stykke ude i fremtiden.
I lånte fjer
Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at E-Power Roadster ikke er et udtryk for, hvordan en fremtidig el-BMW kommer til at se ud, det er et teknisk koncept modsat det elektriske designkoncept Vision DC Roadster, som BMW præsenterede tidligere på året.
Prototypen har et 13 kWh-batteri, der giver en estimeret rækkevidde på 177 kilometer.
Det er altså teknologien og ikke udseende, der afprøves på E-Power Roadster, og her har BMW tydeligvis gjort brug af de dele, de allerede havde på lager. Forenden stammer fra S 1000 R, bagdelen inklusive kardantræk kommer fra R 1200 RS, og selve elmotor og batteri er lånt fra BMW's plugin-hybrid bilproduktion.
0-100 på 3 sekunder
Således startede elmotoren sit liv i en 7-serie, mens batteriet kommer fra 2-serie, og det er med til at sende vægten op på 290 kg. BMW regner dog med at ende tættere på 250 kg, før modellen når produktion, og den er til gengæld allerede i stand til hurtigopladning, som, når den er færdigudviklet, skal kunne lade omkring 180 kilometer på 30 minutter.
P.t. er rækkevidden dog kun 177 kilometer, og BMW Motorradchefen Christoph Lischka fortæller motorcyclenews.com, at de ikke sender en elektrisk motorcykel på gaden, før en realistisk rækkevidde mellem 200 og 300 kilometer er opnået. En færdig elmotorcykel fra BMW må altså stadig forventes at være nogle år ude i fremtiden, men takket være 200 Nm fra konceptmotoren (angiveligt med effekt som 1.500 Nm ved baghjulet, efter gearing) stikker E-Power Roadster allerede nu af fra BMW's S 1000 R – så det tegner til at blive en spændende fremtid!