Brutal MV Agusta giver fuld fartvind

  • Brutale_1000_005.jpg
  • Brutale_1000_006.jpg
  • Brutale_1000_007.jpg
  • Brutale_1000_010.jpg
  • Brutale_1000_001.jpg
  • Brutale_1000_002.jpg
  • Brutale_1000_011.jpg
  • Brutale_1000_012.jpg
  • Brutale_1000_014.jpg

Italienske MV Agusta udnyttede hjemmebanefordelen på EICMA 2018 til at præsentere intet mindre end verdens stærkeste nøgen-mc: Brutale 1000 Serie Oro.

Hvis man ikke medregner specialversioner af eksisterende modeller, er der langt imellem nyhederne hos MV Agusta. Til årets EICMA-udstilling i Milano trak italienerne dog klædet af en splinterny model, der er så vild, at vi tilgiver de seneste års træden vande. Med en komplet fornyet version af MV Agustas legendariske rækkefirer, og præstationer der ikke normalt forbindes med motorcykler uden fuldkåbe, tegner den nye Brutale 1000 til at blive en stor oplevelse.

Essensen i den nye MV Agusta er stilen fra Brutale 800 kombineret med motoren fra F4, der gled ud af MV Agustas modelprogram, da den ikke kunne overholde kravene til Euro4. Nu er den dog komplet moderniseret, så den både skulle være mere pålidelig, mere miljøvenlig og fremfor alt: Stærkere. Direkte fra fabrikken yder Brutale 1000 205 hestekræfter, og eftermonterer man racerudstødningen fra SC, stiger den effekt til 209 hestekræfter. Det er tal, som de fleste superbikes ville være misundelige på, og fuldstændig uhørt for en nøgen motorcykel. Ifølge MV Agusta selv kan Brutale 1000 runde 302 km/t på toppen, og så kan man jo selv forestille sig, hvordan det er på en motorcykel uden kåbe.

Disse finner på hver side af køleren skal hjælpe med at holde MV Agusta Brutale 1000 Serie Ovo stabil, når den nøgne motorcykel runder 300 km/t.

De fleste andre specifikationer er mere velkendte, om end stadig seriøse, Brutale 1000 bruger Brembos Stylema-calipre fra øverste hylde, elektronisk justeret Öhlins-affjedring og det forventede elektronik i denne klasse: IMU-styret ABS og traction-control, quickshifter og launch control for at nævne et par stykker. Rammen er MV Agustas vanlige kombination af aluminium/trellisstel med mono-bagsvinger, og med vinklet clip-on-styr i stedet for det typiske, brede streetfighter-styr, skal Brutale 1000 nok være effektiv på bane også.

”Serie Oro” tilnavnet på den nye Brutale 1000 signalerer, at dette er den allerførste i en ny række af firecylindrede MV Agustaer (var der nogen, der sagde F4?), og derfor er den komplet kompromisløs. Eksempelvis er både kåbe og fælge udført i kulfiber, og produktionen af Serie Oro er begrænset til 300 nummererede enheder. Dermed også sagt, at prisen bliver derefter...

Vi håber, at Brutale 1000 markerer starten på en nye serie af topmodeller fra MV Agusta og følger spændt mærkets videre færd.