Den nye store BMW cruiser R 18, der blev lanceret tidligere i år, er ifølge BMW indehaver af den stærkeste 2-cylindrede boksermotor, der nogensinde har siddet i en motorcykel. Derfor virker en dragracing-udgave vel nærmest oplagt, og det er præcis hvad, custom-byggeren Roland Sands har lavet.
Erfaring med BMW-design
Han er da heller ikke en tilfældig motorcykelbygger, Roland Sands har tidligere designet koncepterne R 90 Custom og Concept 101, der begge endte som rigtige produktionsmodeller i form af R nineT og K1600 Bagger. Så hvem ved, om BMW planlægger også at lave en fabriksudgave af Rolands Sands BMW R 18 Dragster?
Den californiske Custom-bygger Rolands Sands har tidligere lavet BMW koncepter af bl.a. R nineT og K 1600 Bagger.
Det ville dog i så fald være i en nedtonet udgave, for Rolands Sands er gået all-in på dragster-stilen ved at forlænge bagerste del af stellet og helt fjerne bagaffjedringen for bedst mulig acceleration i lige linje. Standardudstødning er også erstattet med en "2-i-ingenting", som lyder af kondenseret ondskab, og så er forenden opdateret med R nineT-forgaffel og bremsesystem fra S 1000 RR.
Dragster-detaljer til din BMW
Hvis du gerne vil have lidt af Roland Sands-stilen, men gerne fortsat vil kunne køre på offentlig vej, har han dog i samarbejde med BMW lanceret en serie af ekstraudstyr som fælge, speedometerhus, styr, greb, spejle, rørhaler og meget andet, der også er at finde på hans R 18 Dragster. Og uanset hvad kan du jo lige se videoen nedenfor og høre, hvad den lyder når 1.802 kubik får fuld udblæsning.