Produktionen af den nye Multistrada V4 er allerede gået i gang på fabrikken i Borgo Panigale, Italien. Det oplyser Ducati i en pressemeddelelse.
Nyheden om en ny Multistrada med V4-motor har dog været ventet længe. Men det er til gengæld opsigtsvækkende, at italienerne samtidig kan bekræfte, at Multistrada V4 også bliver den første Ducati med radarteknologi – både foran og bagpå – hvilket Ducati selv kalder en ”sand revolution indenfor den tohjulede verden”.
Revolution eller ej, så adskiller Ducatis radarteknologi sig fra blandt andet KTM’s og BMW’s, hvor der indtil videre ”kun” har været tale om én radar – nemlig foran på motorcyklen.
Flere detaljer om den nye motor i Ducati Multistrada V4 bliver afsløret 15. oktober, mens den officielle præsentation af hele motorcyklen først finder sted 4. november 2020.
Vi har skrevet datoen i kalenderen og vender tilbage, når de endelige specifikationer foreligger – Ducati får ikke lov at flyve under MCTC's radar!
Hver radar har kompakte dimensioner på 70 x 60 x 28 mm (svarende til et moderne actionkamera), vejer kun 190 gram og er udviklet i samarbejde med Bosch.
Radaren foran styrer den adaptive fartpilot (ACC), som ved hjælp af kontrolleret bremsning og acceleration automatisk justerer afstanden til andre køretøjer (kan indstilles i fire niveauer), når man kører mellem 30-160 km/t. Det bil-afledte system er udviklet i henhold til en motorcykels dynamik og ergonomi – og særligt deceleration og acceleration er blevet begrænset for at sikre, at føreren kan opretholde konstant kontrol over motorcyklen i enhver situation.
Modsat den forreste radar er den bagerste i stand til at registrere køretøjer placeret i den såkaldte blinde vinkel – det vil sige det område, der hverken er direkte synligt for føreren eller kan ses ved hjælp af sidespejlene. BSD-systemet (Blind Spot Detection) giver også signal, hvis køretøjer bagfra nærmer sig med høj hastighed.