De fleste motorcykelfabrikanter har efterhånden indset nødvendigheden i at tilbyde modeller, der kan sælges på det enorme marked for 2-hjulere i Asien. De japanske mærker har selvsagt en naturlig indgangsvinkel til det projekt, men for de europæiske producenter har samarbejdsaftaler om produktion og salg indtil videre vist sig at være vejen frem, som vi har set det med BMW/TVS og KTM/Bajaj.
Det lader også til at være den løsning, som Ducati har valgt. For mens italienerne er gode til at bygge lækre (og dyre) motorcykler i flere-hundrede-hestes-klassen, kan erfaringen med at bygge prisbillige arbejdsheste med begrænset slagvolumen ligge på et meget lille sted.
Og det er så her, Hero kommer ind i billedet. Den indiske motorvirksomhed skal stå for at udvikle den nye platform, producere de små Ducati'er, og for at få dem solgt til de indiske købere via organisationens 6.500 forhandlere. Ducati vil selv udvikle motoren til modellerne og vil (heldigvis) også stå for designet.
Rygterne siger, at der i første omgang er tale om to modeller, begge med en 1-cylindret motor på omkring 300 cm³. Ligesom BMW G 310 R og G 310 GS kommer de til at dele langt de fleste komponenter, men mens den ene ventes at blive designet i Ducati Scrambler-stil, regner man med, at den anden bliver en mini-Multistrada.
Vi venter dog stadig på officielle udmeldinger fra de to virksomheder, men vi lover at bringe nyt i sagen, når det kommer, og indtil da prøver vi at forlige os med tanken om en Ducati uden V-motor.