MC nyheder

El og offroad: Se H-D's overlevelsesstrategi

  • Pan_America.jpg
  • LiveWire.jpg
  • Photo3.jpg
  • Photo2.jpg
  • Photo2a.jpg

Harley-Davidson bryder med konventionerne og fremlægger en kontroversiel 2022-strategi for det traditionsrige mærke.

De seneste år har været hårde ved Harley-Davidson, der har haft svært ved at lokke de yngre købere til at tage del i cruiser/touring-segmentet af motorcyklisme. Det har tidligere fået amerikanerne til at lufte muligheden for elektriske motorcykler fra H-D, og nu har mærket, meget ulig traditionen, mere eller mindre fremlagt deres forretningsstrategi for de næste fem år.

Motorcykelbyggerne fra Milwaukee holder ellers normalt kortene tæt til kroppen, når det kommer til nye lanceringen, men i et forsøg på at overbevise både kunder og aktionærer om, at det 115-årige mærke ikke har tænkt sig at lægge sig om på siden og dø, har de nu afsløret et hav af nye prototyper og tiltag for at få vendt skuden.

Harley-Davidson vil være førende inden for 2-hjulet elektrisk transport, og det vil sige alt fra cykler og andre bykøretøjer til reelle motorcykler.

Grundidéen i Harley-Davidsons fremtidssatning, og den svære mission som amerikanerne skal udføre, er at tiltrække nye kunder fra både forskellige verdensdele og forskellige typer af motorcykelkørere til mærket uden at skræmme den hårde kerne af H-D fans væk. For at gøre det lægger de selvfølgelig vægt på, at de fortsat vil udvide og udvikle på deres traditionelle cruiser- og touringmotorcykelprogram, men de fremsætter også tre helt nye produkttyper for mærket.

Nye mc-typer i vente

Først og fremmest vil H-D være med helt fremme, når det gælder elektriske motorcykler. Den første model, Harley-Davidson LiveWire (2. billede i galleriet), kommer allerede i handlen næste år, og frem mod 2022 vil amerikanerne lancere flere elektriske køretøjer, der skal være med til at skabe nye former for motorcyklister i urbane områder, med lette cykel/scooter-hybrider.

Med både en ny Adventure-model og denne streetfighter, vil H-D have fat i købere uden for deres traditionelle kundekreds.

Derudover vil H-D have fat i de motorcyklister, der ikke lige er til cruiser-stilen, med lanceringen af mærkets første Adventure-motorcykel, Harley-Davidson Pan America (1. billede i galleriet), den første streetfighter (billede 3 i galleriet) og en ny custom-model (billede 4/5 i galleriet). Disse modeller skal alle bygges på en ny modular platform for motorcykler på 500 cm³ til 1250 cm³, hvilket for H-D betyder en entré i mellemklassemarkedet.

Vil indtage Asien

Afslutningsvis vil H-D have fat i de asiatiske markeder, særligt det enorme mc-publikum i Indien, med små motorcykler, der skal bygges i samarbejde med en endnu unavngivet asiatisk producent. Disse motorcykler bliver lette og billige maskiner på 250 cm³ til 500 cm³, der skal sætte Harley-Davidson navnet på tanke verden over. I forbindelse med det vil H-D også udvide og udvikler deres forhandlernetværk med små nye urbane butikker og en større digital og internetbaseret satsning.

Det bliver enormt spændende at følge mærkets udvikling i de kommende år, og her på redaktionen glæder vi os til at prøve at køre i mudder på en Harley-Davidson i 2020! Se mere om de nye modeller og den nye strategi i videoen herunder: