MC underholdning

Elektrisk ombygning: Fedt eller forbudt?

  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (1).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (7).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (2).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (6).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (4).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (5).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (13).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (10).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (9).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (3).jpg
  • Honda CB 200 Omega Motors EV200 MCTC (8).jpg

En Honda CB 200 fra 1975 med elmotor og batterier? Se den gennemførte ombygning fra Omega Motors, som de kalder EV200.

Det bliver mere og mere udbredt at tage klassiske køretøjer og konvertere dem fra benzin eller diesel til eldrift. Der findes allerede et stort udvalg af ombyggere, der kan forvandle dit gamle folkevognsrugbrød, Jaguar E-Type eller klassiske Porsche til en elbil i forklædning, men det har været småt med tohjulede alternativer indtil nu.

Startede som hobby
Omega Motors er egentlig et sideprojekt for de tre amerikanere Nick Nieminen, James Hollis og Ian Iott, der har erfaring fra elcykel-industrien. De syntes dog, at designlinjen for de fleste moderne elmotorcykler var for fjernt fra det, de elskede ved motorcykler, og satte sig derfor for at lave en elektrisk motorcykel med et klassisk udseende, fortæller de tre til bikeexif.com.

Opladning tager 5-8 timer i almindelig stikkontakt og klares elegant gennem det gamle benzindæksel.

De tog udgangspunkt i en Honda CB 200 fra 1975, som de ønskede at bevare så meget af som muligt. Både forgaffel, fælge og selv bremserne inklusive tromle bagtil er derfor originale, mens stellet er tilpasset en smule. Det er dog lykkedes holdet at montere elmotor og batteri via den gamle motors ophæng, mens benzintanken nu rummer al computerstyring og elektronik foruden stikket til opladning.

"Vi ønskede en motorcykel, der fungerer som et moderne elektrisk køretøj, men giver de samme følelser, som de klassiske motorcykler, vi elsker – i stedet for en kantet, futuristisk æstetik."

Tro mod ophavet
Batteriet er kun på 1,6 kWh, og effekten peaker ved 14 hk, hvilket sætter en naturlig fartbegrænsning ved 100 km/t. Men den oprindelige CB 200 var heller aldrig nogen raket, og derfor er den elektriske EV 200 også tunet mere til moment end topfart og tiltænkt små pendlerture i byen – og rækkevidden på knap 50 kilometer giver da heller ikke mulighed for mere.

Elmotoren er en universaldel, mens batteripakken og alu-indpakningen er udviklet specielt til EV 200.

Bag styret er der heller ikke meget, der afslører, at man ikke sidder på en original CB 200, for Omega Motors har med møje og besvær fået koblet alting til det oprindelige speedometer og styrbetjening, så selv koblingsgrebet nu fungerer som regenerativ bremse. De nødvendige informationer omkring batterilevetid er gemt på en skærm i tanken, der ligesom sædet er klædt i nyt læder.

Køb eller byg selv
Elkonvertering er noget der deler vandene blandt køretøjsentusiaster, men hvis én af vores gamle motorcykler lider komplet motorhavari, kunne vi da godt se pointen i en elektrisk ombygning her på redaktionen! Hvis man ikke er helt så fingernem, arbejder Omega Motors desuden på elektriske konverteringskits til klassiske motorcykler, og så er det også muligt at lægge en forespørgsel ind på at købe EV 200'eren på deres hjemmeside – prisen står der dog ikke noget om...

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på info@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.