Det gik som forventet, da Husqvarna holdt pressekonference på årets EICMA-udstilling. Og heldigvis for det - andet havde næsten ikke været til at bære.
Efter lang tids venten kunne svenskerne nemlig fremvise den sidste ”pil” i Vit- og Svartpilen-serien: Den store Svartpilen 701.
Den nye ”pil” er ligesom sin bror Vitpilen 701 udstyret med den samme vandkølede 1-cylindrede motor på 693 kubik, der yder 75 hestekræfter ved 8.500 omdrejninger og har et moment på 72 Nm ved 6.750 omdrejninger.
På samme måde har den nye Svartpilen 701 også slipperkobling, 43 mm USD-forgaffel og mono-affjedring bagerst – begge fra WP – og enkelt bremseskive i front og bag med bremsecalipre fra Brembo og to-kanals ABS fra Bosch.
Flere ligheder end forskelle
Tanken er stadig (kun) på 12 liter, tørvægten er næsten identisk (1,5 kilo tungere) og lander på 158,5 kilo, mens forhjulet er gået en enkelt tomme op i forhold til Vitpilen 701 (fra 17” til 18”) – baghjulet er fortsat 17”.
Modsat sin bror er Svartpilen 701 dog mere flat-track-inspireret og kommer med almindeligt styr og beskyttelse omkring nedre del af forgaflen, ligesom dækkene (Battlax på Vitpilen 701) er skiftet ud med Pirelli MT60 RS-dæk.
Prisen på den nye Svartpilen 701 er endnu ikke opgivet. Vi ved til gengæld, at de mindre 401 Vit- og Svartpilen koster næsten det samme, og at Vitpilen 701 koster 127.090 kroner, hvorfor Svartpilen 701 forventes at lande på nogenlunde samme niveau, når den er klar til levering i starten af 2019.
Du kan læse mere om Svartpilen 701 og de andre Husqvarna-nyheder i Touring Nyt 9/2018, der udkommer i december.