De populære rejsepartnere Ewan McGregor og Charley Boorman kørte turene Long Way Round i 2004 og Long Way Down i 2007 på BMW R 1200 GS.
En længe ventet tredje rejsedokumentar, Long Way Up, bliver en Amerika-tur, som Ewan og Charley efterhånden har arbejdet på i cirka 10 år. Den populære skuespiller Ewans arbejde i Hollywood-film, har dog været et problem, da han ikke har kunnet finde tid til at tage de par måneder fri, som rejsen kræver. Men nu ser det altså ud til, at turen bliver realiseret her i 2019.
Ewan er desuden ambassadør for Moto Guzzi, ligesom Charley er ambassadør for Triumph - og selvom de kørte BMW på de to første rejser, så har man forventet, at motorcykler fra enten Moto Guzzi eller Triumph blev valgt til deres tredje trip.
De første planer om at starte fra Argentinas sydspids ved Tierra Del Fuego og køre helt op til Alaska ser dog ikke ud til at holde stik, da destinationen nu opgives til Los Angeles. Men en større overraskelse er, at parret tilsyneladende har valgt den nye el-drevne Harley-Davidson LiveWire som transportmiddel på Long Way Up.
Sydamerikansk presse beretter, at de allerede har set de el-drevne trucks og fire LiveWire-cykler ankomme til Tierra del Fuego – og hvis det holder stik, bliver turen også med support fra to Rivian R1T-ladbiler, som sandsynligvis har DC-hurtigopladere.
Hvis det er tilfældet, så vil turen fra bunden af Sydamerika og op til L.A. kræve både ekstra planlægning og tid på grund af de elektriske drevne køretøjer.
Rivian-lastbilen har cirka 650 kilometers rækkevidde, men Harley-Davidson LiveWire (som TN netop har testet) klarer ikke mere end cirka 150 kilometer ved blandet kørsel - så opladningstider og -muligheder vil bestemt sætte præg på turens individuelle strækninger og varighed.
Men kan de to rejsedokumentarister gøre det samme for elektriske motorcykler som Long Way Round og Long Way Down gjorde for BMW’s GS-serie og eventyrenduroer generelt, så kan de samtidig være med til at skabe et regulært gennembrud for eldrevne køretøjer.