MC nyheder

Få gode råd til at undgå ulykker

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år, og det har fået mange motorcyklister ud på de danske veje. Desværre betyder det også, at antallet af dræbte motorcyklister allerede nu er på næsten samme niveau som hele sidste års historisk våde og overskyede sæson. Derfor går Rådet for Sikker Trafik og MC Touring Club ud med gode råd til motorcyklister og bilister.

Når temperaturen stiger og solen skinner, kender de fleste motorcyklister fornemmelsen af, at motorcyklen kalder på at blive luftet. Tal fra DMI viser, at der har været over 20 procent flere solskinstimer i marts, april og maj i år end i samme periode i 2017. Antallet af motorcykeluheld har en klar sammenhæng med vejrforholdene et givent år, ligesom det er tilfældet for cyklister begge trafikantgrupper oplevede eksempelvis et historisk lavt antal dødsulykker i den dårlige sommer i 2012.

Men det gode vejr i år og de mange motorcykler på vejene har desværre også kunnet aflæses i antallet af nyhedsoverskrifter, som har handlet om motorcykler, der har været involveret i alvorlige trafikulykker. Allerede i starten af juli i år er antallet af dræbte motorcyklister næsten på samme niveau som for hele 2017. I det første halvår af 2018 er 10 motorcyklister blevet dræbt på vejene i Danmark, og det betyder, at 2018 sandsynligvis kommer til at koste flere motorcyklister livet end sidste år, hvor der ifølge Vejdirektoratets opgørelse blev dræbt 11 motorcyklister.

- Det er bekymrende, at der er sket så mange dødsulykker i år. Selv om de fleste motorcyklister kører pænt, er meldingen fra politiet, at flere af forårets ulykker skyldes for høj fart på motorcyklen. Af erfaring ved vi, at for høj fart kan bidrage til, at en bilist kan fejlvurdere hastighed og afstand eller måske helt overse motorcyklisten og derfor ikke overholder sin vigepligt. Det gør ulykkerne endnu mere tragiske, fordi de med stor sandsynlighed kunne have været undgået, siger Jeppe Holm Gudmandsen, pressemedarbejder i Rådet for Sikker Trafik.

Det seneste årti har 21 motorcyklister i gennemsnit mistet livet på de danske veje årligt  halvvejs gennem en usædvanligt solrig mc-sæson, lader vi til at følge den statistik.

Motorcykelorganisation giver gode råd

Hver eneste gang der sker en motorcykelulykke på de danske veje, er det en ulykke for meget. I MC Touring Club, der er Danmarks største motorcykelklub med cirka 38.000 medlemmer, er antallet af ulykker også noget, der løbende bliver holdt øje med.

Derfor er motorcykelklubben klar med en opfordring til alle motorcyklister om, at man skal huske at passe godt på sig selv.

- Som motorcyklist er man nødt til selv at tage ansvaret for sin egen sikkerhed i trafikken. Man skal sikre sig, at man bliver set, og man skal være meget opmærksom på sin hastighed, for selvom vi også opfordrer bilisterne holde til at ekstra øje med motorcyklisterne, ved vi af erfaring, at vi kan være lette at overse, siger Lene Michelsen, næstformand i MC Touring Club.

Som motorcyklist er det også en god ide at gøre sig så synlig som muligt. Det kan man gøre ved at bruge skriggule eller -grønne pangfarver, som kan fås på både hjelme og motorcykeltøj. Pangfarver er en type farver, som øjets nethinde er allermest følsom over for. Derfor lægger vi automatisk mere mærke til dem, og pangfarverne er faktisk mest effektive i dagslys og tusmørke.

De mest typiske motorcykelulykker:

  • Motorcyklist kører ind i et sving med for høj fart og mister herredømmet.
  • Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  • Bilist, der kører ud fra sidevej, fejlvurderer hastighed og afstand – eller overser helt motorcyklist.
  • Motorcyklist under overhaling opdager for sent, at bilen foran er ved at svinge til venstre. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  • Motorcyklist kører op bag i holdende bil.

Gode råd til motorcyklisterne:

  • Speedometeret. Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart, og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt du kører.
  • Sikkerhedsudstyret. Hav altid det korrekte sikkerhedsudstyr på, når du kører motorcykel. Overvej eventuelt en airbagvest.
  • Synlig for bilisterne. Gør dig synlig med motorcykeltøj eller hjelm i pangfarver.
  • Sørg for, at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus.

Gode råd til bilisterne:

  • Vær forberedt på at mc-sæsonen er igang og hold ekstra øje. Man kan nemt overse en motorcyklist i trafikken.
  • Brug god tid på at orientere dig. Brug side- og bakspejl. Motorcykler kan komme meget hurtigere, end du tror.
  • Brug god tid til at orientere dig når du krydser eller svinger ind på en vej.

MC Touring Club ønsker dog at minde om, at det aldrig er 100 procent sikkert at færdes i trafikken, og at alle grupper af trafikanter er udsat for ulykker med døden til følge. Antallet af alvorligt tilskadekomne og dræbte motorcyklister faldt stødt fra 2007 til 2010, og har siden da stort set ligget omkring de 20 dødsfald årligt. Til sammenligning har antallet af dræbte cyklister det seneste tiår ligget nogenlunde stabilt omkring 30 årligt, mens antallet af dræbte billister, der ligesom motorcyklister oplevede et stort dyk for 10 år siden, nu siden 2011 har været relativt stabilt lige under de 100 dræbte årligt.

Læs mere om sikker kørsel på motorcykel på Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside her.