Der kommer i øjeblikket en lind strøm af nye modeller fra Harley-Davidson, så hvad har de på hjertet denne gang?
Harley-Davidson har netop lanceret en ny version af Sport Glide, som er det niende medlem i amerikanernes nye Softail-serie. Og den spanske ferieø Tenerife lagde asfalt til testkørslen.
Harleyen ligner umiddelbart sig selv, så hvad er nyt?
Softail-serien er gennemgribende fornyet til 2018 med nyt chassis og den nye 8-ventilede Milwaukee-Eight motor. Det samme gælder Sport Glide – og det mærkes positivt på både kvalitet og ikke mindst på køreglæde. Sport Glide kommer med tasker og styrkåbe, som via H-D’s nye system hurtig kan af- eller påmonteres.
Har Harley-Davidson så mistet sit særpræg i fornyelsen og lavet en ”japaner-cruiser”?
Umiddelbart nej. H-D har formået at forny det kendte cruiser-konceptet på en måde, så man stadig ikke er i tvivl om, at man køre på en Harley. Køreegenskaber og brugervenlighed er generelt forbedret. Men man oplever en magtfuld følelse, når man i tilbagelænet stil flytter den 317 kg mc via en 1745 kubik motor – og stempelslagene fra V2’eren vibrerer stadig i hele cruiseren, når den arbejder i tomgang.
Hvad står som de mest positive og negative indtryk fra turen?
På plussiden er den nye Milwaukee-Eight motor, der ligesom Sport Glides nye Softail-chassis bidrager til allround køreegenskaber og et bredere anvendelsesområde, som man ikke tidligere fandt på en Harley-Davidson cruiser.
Det største minus er vægten, der stadig siger +300 kg. Prisen på lige omkring 300.000 kr. alt efter farvevalg vil også være en udfordring for mange, som er på udkig efter en hverdags-mc.
Læs om køreoplevelsen og meget mere af H-D Sport Glide i næste nummer af Touring Nyt (nr. 2/2018), som i øvrigt kan bestilles her, hvis du ikke er MCTC-medlem i forvejen!
Nedenfor kan du se en video fra vores første møde med Harley-Davidson Sport Glide til EICMA-udstillingen i Milano: