Fuel Motorcycles har ombygget Royal Enfields nye Himalayan, så den ligner en ægte ørkenracer. Den første ændring, der møder én, er den firkanten enduro-front, hvor der plejede at sidde en rund forlygte bag en stor klar vindskærm. Sædet er forkortet og bagagebæreren rykket frem, hvor passageren normalt ville sidde, og på venstre side er et stativ til montering af en sidetaske.
Sidstenævnte er et smart eksempel på genbrug, for stativet er lavet af én af motorbøjlerne, der på originalen går op og beskytter tanken. Derudover har den fået monteret udstødningen fra en Suzuki RMZ 450, og fået et par grove Pirelli MT 21 Rallycross-dæk på.
Royal Enfield Himalayan koster 56.958 kr. på danske plader, og ombygningen har genbrugt mange originaldele.
På motorfronten er der ikke sket det store monteringen af en Powertronic ECU. Det er altså stadig en 1-stamper på 411 kubik, der yder 25 hk og 32 Nm. Til gengæld skulle den køreklare vægt ligge noget under originalens 191 kg, hvilket er praktisk til terrænkørsel.
Fuels Himalayan er nemlig ikke kun til pynt, for netop denne uge er den og mange andre klassiske og ombyggede offroadere på vej 4.000 kilometer igennem det nordlige Afrika, til den årlige Scram Africa trip. Det kan du læse mere om på deres hjemmeside, og så kan du få en lille forsmag i videoen herunder sidste års tur: