Der findes mange niveauer, man kan ombygge motorcykler på, men få er så gennemførte fra idé til udførelse som Death Machines of Londons (DMOL) Honda Goldwing. Den startede sit liv som en GL1000 fra 1977, men i realiteten er den firecylindrede boksermotor og den centrale del af stellet, det eneste, der er tilbage fra dengang.
Stylet som en samurai
Designet er helt unikt og inspireret af rustningen, som samuraikrigeren Honda Tadakatsu bar, og navnet Kenzo (der på japansk kan skrives, så det betyder byg/skab) er taget fra den første japanske deltager i Isle Of Man TT: Kenzo Tada, der i 1930 brugte 40 dage i tog og på skib for at nå frem til det legendariske motorløb.
Man ville ikke umiddelbart gætte, at denne motorcykel startede sit liv i 1977.
Kronrøret er rykket frem og vinklet syv grader ekstra, og svingarmen er hjemmelavet, hvilket øger akselafstanden med 100 mm. Bagtil sidder Öhlins-affjedring, og forgaflen kommer fra en Aprilia RSV4 monteret med Brembo M4-bremser, der er kabelaktuerede gennem greb der hæfter på ydersiden af styret for at skjule hydraulikken.
En halv million for en gammel Honda
Kenzo blev ikke bygget til en specifik kunde, men ud fra en specifik idé, og blev derefter sat til salg for 56.000 pund. Man kan så diskutere, om 500.000 kroner er for meget for hvad, der i sin kerne er en 43 år gammel Honda, men baseret på detaljegraden er det ikke sikkert, at der er kommet en særlig god timeløn ud af selv så høj en pris.
Er dette det smukkeste speedometer, du nogensinde har set? Dragen i midten er støbt fra et 200 år gammelt japansk smykkeskrin.
Vi synes i hvert fald, at DMOL Kenzo ser helt fantastisk ud, og har du godt 20 minutter til overs, kan det varmt anbefales at se skaberne fortælle om deres imponerende kreation i videoen herunder. God weekend!