MC nyheder

Harley-Davidson: Knap så amerikansk

I fremtiden kan Harley-Davidson-motorcykler, som sælges i Europa, være ”Made in India” i stedet for ”Made in USA”.

”Made in USA” og Harley-Davidson er normalt to ting, der hænger sammen. Men en amerikansk produktion kan snart være fortid – i hvert fald for kunder i Danmark og resten af Europa.

Som følge af handelskonflikten – eller handelskrigen om man vil – mellem USA og Europa har Harley-Davidson netop sendt en meddelelse af sted til den amerikanske børs. I meddelelsen fremgår det blandt andet, at ”Europa er et afgørende marked for Harley-Davidson” og at ”øget international produktion ikke er selskabets præference, men at det er den eneste bæredygtige måde at gøre selskabets motorcykler tilgængelige for kunder i Europa og have en fornuftig forretning”.

Meldingen fra Harley-Davidson er af flere medier blevet opfattet på den måde, at selskabet er klar til at flytte dele af produktionen fra USA til andre steder i verden, som ikke er omfattet af den nye EU-told på udvalgte amerikanske varer.

From India with love

Bawal i Indien er – udover USA – det eneste sted i verden, hvor Harley-Davidson indtil nu har produceret motorcykler. Det drejer sig om modellen Street 750 (og Street 500 som ikke kendes herhjemme). Men med den nye udmelding fra Harley-Davidson ser det altså ud til, at flere af selskabets V2’ere i fremtiden eksempelvis vil få et ”Made in India”-stempel i stedet for ”Made in USA”.

Et centralt spørgsmål – desværre indtil videre uden svar – er, hvad udflytningen af dele af produktionen vil få af betydning for Harley-Davidson. Lige så centralt er det dog at være opmærksom på, hvorvidt Harley-Davidson bruger handelskonflikten som ”undskyldning” for at flytte dele af produktionen ud af USA.

Det er nemlig ikke første gang, at en stor og veletableret motorcykelproducent ”outsorcer” produktionen fra hjemlandet. Tag bare BMW, der blandt andet får produceret modellerne G 310 GS og G 310 R i Indien.

Sagen kort

Harley-Davidsons melding om udflytning af dele af produktionen kommer i kølvandet på handelskonflikten mellem USA og Europa (foruden Mexico, Canada og Kina).

Handelskonflikten tog for alvor fart, da USA’s præsident Donald Trump bebudede, at USA ville indføre importtold på stål og aluminium fra Europa, Canada og Mexico samt importtold på en række kinesiske varer.

Fredag 1. juni trådte importtolden i kraft – 25 procent på stål og 10 procent på aluminium. Herefter svarede EU hurtigt igen med at indføre told på udvalgte amerikanske varer – og altså herunder motorcykler.

Ifølge Harley-Davidson betyder den nye EU-told, at importtolden på Harley-Davidson-motorcykler i Europa stiger fra seks til 31 procent. Det vil øge den gennemsnitlige pris på en Harley-Davidson med cirka 2.200 dollars, hvilket svarer til omkring 13.000 kroner.

I 2017 solgte Harley-Davidson cirka 40.000 motorcykler i Europa (44.935 motorcykler i EMEA, som står for Europa, Mellemøsten og Afrika), hvilket gør Europa til et af de største eksportmarkeder for Harley-Davidson. Til sammenligning blev der solgt 147.972 motorcykler i USA i 2017.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på info@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.