For få uger siden bragte vi nyheden om de nye A1-maskiner Ninja125 og Z125 fra Kawasaki, og nu er ærkerivalen fra Yamaha klar til at tage kampen op med den helt nye YZF-R125. Modsat Kawasaki'erne er den lille Yamaha en gammel kending, og den gamle udgave af YZF-R125 var en seriøst underholdende motorcykel for sin størrelse. Så er den nye også det?
På papiret ser det i hvert fald ikke helt dumt ud, for selvom den 1-cylindrede motor grundet kørekortregler fortsat yder 15 hk, er den komplet redesignet med variabel kontrol af de fire ventiler, nyudviklet benzinindsprøjtning med bredere gasspjældhus samt et forbedret kølesystem.
YZF-R125 er den mindste model i Yamahas racerfamilie, der går helt op til den 200-hestes R1.
Det betyder, at R125 skulle have bedre acceleration i bund- og mellemområdet samt større ydeevne i toppen af omdrejningsspektret. Samtidig burde den lille YZF være mere brændstoføkonomisk, hvilket også hjælpes på vej af et nyt topstykke og reduceret størrelse på forbrændingskammeret.
Nyt Deltabox-stel, svingarm i aluminium og et bredere 140/70-17 baghjul lover også køreegenskaber, der kan være med på de snoede veje, og ergonomiske forbedringer giver forhåbentlig en kørestilling, som selv høje, danske chauffører kan være tilfredse med.
Endelig er der det nye design med LED-lygter, ny 11-liters tank og MotoGP-inspireret LCD-instrumentering, der udgør et klart løft over forgængeren. Den seneste generation af YZF-R125 kommer til Danmark i starten af 2019 i blå, sort eller hvid, og vi ser frem til at prøve både den og teste, om den gamle kending fra Yamaha kan slå klassens nye dreng fra Kawasaki.