Z50 "Monkey" er en legendarisk lille motorcykel, der har været i produktion næsten afbrudt siden 1960'erne, så det var triste nyheder, da Honda sidste sommer meldte ud, at den charmerende 50-kubik'er ville udgå fra modelprogrammet.
Det var dog ikke lang tid, vi kom til at savne abekatten, for allerede på EICMA-udstillingen i efteråret stod et nyt koncept klar, og nu er modellen så officielt genintroduceret - sådan da. For selvom det nuttede design i store træk ligner sig selv, har den nye Monkey på de fleste punkter ikke meget til fælles med forgængeren.
Den mest fundamentale forskel er motoren, der i Honda Monkey årgang 2018 er vokset til over dobbelt størrelse med en slagvolumen på 125 cm3. Den luftkølede motor yder 9,3 hk, og det er den samme 1-cylindrede sag, der sidder i den mere moderne udseende MSX 125. I modsætning til den gamle 50-kubiks motor overholder den nye emissionskravene i både Japan og Europa.
LCD-instrumentet og nye LED-lygter er den mest synlige indikator på, at Monkey er blevet moderne.
På stålrammen sidder en USD-forgaffel og dobbelte støddæmpere bagtil, og den lille motorcykel har sågar fået IMU-styrede ABS-bremser, der modvirker tendenser til baghjulsløft under hård opbremsning. Først og fremmest er Monkey dog stadig en lille letkørt sag, der har en køreklar vægt på 107 kg, og er opgivet til at nå 67 km/l.
Honda Z125 Monkey kommer til Danmark omkring juli måned i farverne gul, rød og sort til 41.985 kr. inklusive levering.