I år er det ti år siden, at den først Honda med Dual Clutch Transmission (DCT) blev introduceret. Hondas specielt udviklede DCT teknologi har siden fundet vej til en række andre af Hondas motorcykler i modelprogrammet, og siden 2010 er der solgt i alt 140.000 maskiner med DCT. I 2019 var det 45 procent af Honda Africa Twins, 52 procent af Honda NC 75 X og 57 procent af Honda Gold Wings, der rullede ud fra forhandleren i DCT versionen.
- Det skyldes ikke mindst, at Honda har brugt mange ressourcer i hele perioden på at udvikle og forfine teknologien yderligere. Det har givet et meget smidigt gearskifte, der giver dig kraft og fart i gearskiftene og bevarer den direkte acceleration, som giver dig fornemmelsen af et manuelt gearskifte, fortæller Mads Hansen fra Honda Motorcykler Danmark.
VFR 1200 F fra 2010 var den første model med DCT-gear, men Honda har lavet automatgearkasser siden "Hondamatic" i 70'erne.
Større kontrol
Hos en del motorcyklister har det været holdningen, at på en rigtig motorcykel skifter du kun gear ved at vippe en gearpedal med venstre fod. Hos den danske Honda importør ser man dog en opblødning af den holdning.
- Det er ingen hemmelighed, at det af og til afhængig af terrænet kan være en mundfuld at håndtere f.eks. en stor adventurebike som en Africa Twin. Med DCT kan du koncentrere dig om at styre, accelerere og bremse og lade maskinen klare gearskiftene selv. Det giver dig større kontrol og en meget større frihed til at nyde din motorcykel. Det er der flere og flere, der har fået øjnene op for, siger Mads Hansen.
Flere indstillinger
Han gør også opmærksom på, at DCT giver mulighed for selv at vælge gear ved at bruge manuel mode og at automatgearet desuden har to indstillinger.
- En indstilling der tilbyder en god balance mellem brændstoføkonomi og komfortabel kørsel, og en indstilling der giver dig et ekstra niveau med sportslig performance. På vores Africa Twin er DCT-gearkassen yderligere udviklet og den aflæser kørslen i eksempelvis bjerge med stejle op- og nedkørsler, det betyder at systemet automatisk tilpasser gearvalget afhængigt af forholdene, siger Mads Hansen, der forventer, at endnu flere i fremtiden vil vælge den kontrol og frihed DTC automatgearet tilbyder motorcyklisten.