Hvis Ferrari lavede motorcykler….?

MotoGP racer til landevejen er den korrekte betegnelse for Desmosedici RR, som Ducati lancerede i ’06. 9 maskiner har fundet en dansk ejer, og TN har nu testet den unikke replika.

Ducati Desmosedici RR kostede ca. 440.000 kr ved lanceringen i 2006 – uden dansk registreringsafgift naturligvis. Gadeversionen af D16GP6 blev nærmest revet væk, og den begrænsede produktion på 1.500 enheder var hurtigt udsolgt.  MCTC medlem Leif Breinholdt fra Struer snuppede en af de 9 ”danske” maskiner, og den ”modige” mand overlod sin Marlboro-lakerede drømme-mc til en TN-test.    

Ægte MotoGP-teknik til bane og landevejskørsel laves kun af den italienske mc-fabrik i Borgo Panigale ved Bologna. Desmosedici’en (D16RR) har rørstel, Öhlins affjedring, Brembo monoblock calipre, støbte magnesium Marchesini fælge og tørkobling med slipperfunktion, og MotoGP-replicaen har ligesom forbilledet, D16GP6, V4-motor i stedet for Ducatis traditionelle V2.  

Der er brugt masser af kulfiber til D16RR som strømlinet kulfiberkåbe, fodhvilerbeslag, selvbærende kulfibersæde m.m.   

Men temperamentet, køreegenskaberne, ja hele pakken er let genkendelig Ducati - dog i den mest ekstreme version hidtil. Desmosedici RR er godkendt til gadekørsel, men er langt fra gadevenlig. D16RR opfører sig som et utæmmet vilddyr, der får andre sports-mc’er til at ligne veldresserede husdyr.
Den begrænsede produktion på 1.500 enheder og prisen på 440.000 kr uden afgift betyder alene, at en køretur på en Desmosedici RR er forbeholdt de få. Men du kan læse en test af Ducatis MotoGP replika i næste nummer af Touring Nyt, der udkommer omkring den 10. december.  

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.