Indian lancerer Flat Track-racer til gaden

  • 2019-2-imc-ftr1200s-racereplicas-beauty-db_0097v1 (1).jpg
  • 5baca81368220.jpg
  • 5bb0c9105f056.jpg
  • 5baca76303e14.jpg
  • 5baca802e2c31.jpg
  • 5baca799cc663.jpg
  • 5baca7e4ab00b.jpg
  • 5baca715633da.jpg
  • 5bb0ca4dc5592.jpg
  • 5bb0cb60f3816.jpg
  • 5baca7d4df96f.jpg
  • 5baca7324a13e.jpg
  • 5baca9500c362.jpg
  • 5bacabc5a70dc.jpg
  • 5bacad227335b.jpg
  • 5bacacd678265.jpg
  • 5bacad6ddffb2.jpg

Amerikanske Indian træder uden for deres vante sti med den nye FTR 1200, der stort set ikke har andet end skriften på tanken til fælles med resten af modelprogrammet.

Ligesom ærkerivalerne fra Harley-Davidson vil Indian Motorcycles også gerne bryde ud af nichen med klassiske V2-cruisere og udvide modelprogrammet til at rumme modeller, der tiltaler nye, yngre og mere internationale kundegrupper. Deres første våben til at løse den mission er denne nye FTR 1200, som Indian præsenterede på Intermot-udstillingen i Köln.

FTR 1200 og topmodellen FTR 1200 S er i amerikanernes egne ord en Flat Track-racer til offentlig vej, inspireret af mærkets konkurrence-maskine FTR750 som vandt American Flat Track-løbsserien sidste år. Det betyder, at FTR 1200 med længder er Indians mest performanceorienterede model – ja, den er faktisk den første motorcykel i det nuværende modelprogram både til at runde 100 hk og til at have en køreklar vægt under 250 kg.

Standardversionen af FTR 1200 leveres kun i sort med analogsinstrument, mens S-udgaven bl.a. har flere farver og digitalinstrumentering.

I et trellis rørstel sidder en helt ny vandkølet V2'er på 1.203 kubik, der yder omkring 120 hk og 115 Nm. De leveres via kædetræk til specialudviklede Dunlop-dæk, der skulle give godt greb på asfalt, men ligne de grove dæk fra Flat Track-racere. FTR 1200 S har desuden IMU-styret ABS, traction- og wheelie-control samt fuld justérbar affjedring for og bag, mens både dén og den normale FTR 1200 har upside down-forgaffel og 4-stemplede Brembo monobloc-calipre.

At Indians første street-motorcykel også er tiltænkt yngre købere ses på mængden af elektronisk udstyr, den kommer med. Alt lys er af LED-typen, inklusive en ny signaturforlygte, USB-lader er standard og FTR 1200 S har desuden en nyudviklet 4,3" TFT-skærm med bluetooth-opkobling af smartphone, der gør det muligt at styre musik, telefonopkald mv. direkte fra displayet med knapper på venstre styr.

Indian FTR 1200 og FTR 1200 S kommer på markedet til foråret 2019, og vi ser frem til at prøve amerikanernes Flat Track-inspirerede streetfighter.