En luftkølet V2-motor med slagvolumen som en familie-Cola er normalt garant for varme inderlår på en sommerdag. Det har både Harley-Davidson og Indian forsøgt at løse med aktiv cylinderfrakobling, der slukker den ene cylinder i tomgang – men effekten af de systemer er i bedste fald middelmådig, når det for alvor er varmt i vejret.
Nyt materiale
Derfor har Indian lanceret en ny løsning på varmeproblemet i form af et sæde med såkaldt ClimaCommand. Sædet tilbyder, som mange andre, varme til de kolde dage, men som noget nyt kan det også køle på de varme dage. Det er teknologi, der allerede kendes fra især bilbranchen, hvor perforeret sædebetræk tillader kold luft at blive blæst gennem for at køle.
Sæder med det nye ClimaCommand kan både køle og varme bagdelene på fører/passager i tre trin.
Indian har dog valgt en anden tilgang end det udbredte HVAC-system med perforeret sædebetræk, der på motorcykler (modsat biler) har en tendens til at suge vand. I stedet benytter de det innovative kulstofmateriale "grafen", der er varmeledende, så det er selve sædets overflade, der føles enten varm eller kold.
Systemet eliminerer ifølge Indian helt ubehaget ved mc-kørsel i varmt vejr, og vi er spændt på at prøve det på egen krop. ClimaCommand udrulles på Indians store touringmodeller med Thunderstroke-motor senere i 2020, men mere ved vi endnu ikke om tilgængelighed og priser herhjemme.