Kawasaki H2 smider tøjet

  • hi_20MY_ZH2_shot_1.jpg
  • hi_2020_ZH2_BK1_STU__2_.jpg
  • hi_2020_ZH2_BK3_DET__4_.jpg
  • hi_2020_ZH2_BK3_DET__9_.jpg
  • hi_2020_ZH2_BK3_DET__11_.jpg
  • hi_2020_ZH2_BK3_DET__26_.jpg
  • hi_2020_ZH2_BK3_DET__28_.jpg
  • hi_2020_ZH2_BK3_STU__7_.jpg
  • hi_20MY_ZH2_shot_3.jpg

En nøgenversion af den kompressorladede sportstourer Kawasaki H2 SX har set dagens lys. Navnet er Z H2.

Det er ikke unormalt, at en motorcykelproducent lancerer en nøgenversion af en allerede eksisterende mc i modelprogrammet. Og dét er netop, hvad Kawasaki har gjort med deres kompressorladede sportstourer Ninja H2 SX fra 2018 – en neddroslet udgave af den oprindelige fuldblodsracer Ninja H2R fra 2015 med imponerende 300 hestekræfter.

Det kan måske undre, at Kawasaki har valgt at strippe H2 SX for alt, hvad der hedder vindskærm og kåbe – som ellers virker oplagt på en motorcykel med kompressor, 200 hestekræfter og en topfart på 299 km/t. Men ikke desto mindre er det altså tilfældet med den nye H2’er, som kort og godt hedder Z H2.

Kawasaki kalder den selv for ”the ultimate hypernaked machine”, og med udgangspunkt i H2 SX må den nye Z H2 da også siges at være flagskibet i Kawasakis Z-serie.

Samme motor, samme (vilde) kræfter

Opdateringerne på den nye Z H2 tæller blandt andet LED-lygter hele vejen rundt og TFT-skærm med smartphone-opkobling som standardudstyr. Det er dog på selve designet, stellet og motoren, at vi finder de største forskelle på Z H2 og H2 SX.

Z H2 kommer nemlig med et nyudviklet og mere kompakt trellis-stel i forhold til H2 SX-ophavet, som endvidere er optimeret til de to radialmonterede Brembo M4.32 monobloc-calipre fortil monteret på Showa SFF-BP-forgaffel. Den nye Uni Trak mono-affjedringen bagtil – også Showa-dæmper – er ligeledes monteret på en ny dobbeltsidet svingarm, hvor H2 SX er med mono-bagsvinger.

Motoren er desuden blevet tilpasset Z H2 med optimeret ventil-timing og mere jævn acceleration i det laveste/midterste omdrejningsområde, ligesom et nyt kammerløst udstødningssystem med plads til større katalysator også har fundet vej til Z H2 – det hele med henblik på de nye og skrappere Euro5-krav, der er lige om hjørnet.

Motoren er dog fortsat opgivet til præcis samme ydelse som i H2 SX med 200 hk ved 11.000 o/min og 137 Nm ved 8.500 o/min. På samme måde er sædehøjden også omtrent den samme (830 mm på Z H2 mod 835 på H2 SX), ligesom akselafstanden er næsten identisk (1.455 mm på Z H2 mod 1.480 mm på H2 SX). Til gengæld har Z H2 tabt sig lidt i forhold til H2 SX (265 kilo tanket) og vejer blot 239 kilo tanket.

Billigere end H2 SX

Z H2 er selvfølgelig også udstyret med alt tænkeligt elektronisk udstyr så som 3-trins justerbar traction control, Power Mode Selection, assist- og slipperkobling, KIBS kurve-ABS, Launch Control Mode, quickshift, tre køreprogrammer (Sport, Road og Rain) samt Rider (manuel) og cruise control.

Den hurtige Z’er kommer i tre farve-varianter: Sort med Kawasaki-grønne detaljer, sort med mørklagte detaljer og mørkegrå med røde detaljer.

Ifølge den danske Kawasaki-importør forventes Z H2 på lager herhjemme i februar 2020 til en pris, der bliver en lille smule billigere end H2 SX. Ordet ”billig” skal selvsagt tages med et gran salt, for prisen på H2 SX starter ved 329.990 kroner – så helt billig bliver den nye Z H2 altså ikke – men vi glæder os til at se den i levende live på EICMA her i november 2019 og ikke mindst at afprøve den på de danske veje næste år.

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.